Het Brussels Gewest zet zijn queeste naar koolstofneutraliteit voort en zal tegen de zomer beslissen over de volgende stappen na 2025. Ter herinnering: vanaf 2025 zullen Euro 5-diesels en auto's met een Euro 2-benzinemotor de LEZ niet meer binnen mogen. Uiteindelijk zullen alleen emissievrije voertuigen worden toegelaten. De Brusselse regering heeft met dat als doel maatregelen genomen om het proces van de installatie van een laadpaal in de publieke ruimte of in parkings te versimpelen, met de bedoeling om 11.000 nieuwe laadpalen te hebben tegen 2035.
11.000 laadpalen
Met een verbod op dieselmotoren in 2030 en op verbrandingsmotoren in het algemeen tegen 2035, wordt het essentieel om een laadinfrastructuur te hebben die is aangepast aan de e-mobiliteit. Het Brussels Gewest heeft zich daarom tot doel gesteld om tegen 2035 tot 11.000 nieuwe laadpalen te installeren.
Een dichte en complexe infrastructuur die een implementatie- en impactstudie vereist die al aan de gang is, zo bevestigt Brussels minister van Milieu Alain Maron (Ecolo) aan l'Echo: "Dit is wat we aan het ontwikkelen zijn op basis van studies over de impact op het milieu, overheidsfinanciën, gezondheid en de economische impact. We houden ook rekening met de verschillende soorten voertuigen: particuliere of gedeelde wagens, vrachtwagens, motorfietsen, ..."
Momenteel heeft het Brussels Gewest al 161 laadpalen geïnstalleerd, elk met 2 laadpunten, en wil het er tegen eind 2021 250 aanbieden (met dus 500 laadpunten). Een aanpak die wordt aangemoedigd door gebruiksgegevens die aantonen dat het energieverbruik in het eerste kwartaal van 2021 het hele jaar 2020 overtrof, met een aanhoudende groei en al meer dan 2.350 unieke gebruikers.
Op aanvraag
Om dit netwerk uit te bouwen, kan iedereen een aanvraag indienen op charge.brussels als er voldaan wordt aan bepaalde voorwaarden: geen eigen private garage hebben en verder dan 250 m van een publieke laadpaal verwijderd zijn. Vervolgens moet je geduld hebben, want momenteel zit er nog een periode van zo'n 6 maanden tussen de aanvraag en de installatie van de laadpaal. Een hindernis die de overheid wil verhelpen door administratieve vereenvoudigingsmaatregelen te treffen die de wachttijd moeten terugbrengen naar 2 maanden.
Concurrentie en interoperabiliteit
Vooral het einde van de monopolie van Pitpoint - sindsdien overgekocht door Total - voor de installatie van laadpalen zal een grotere reactiviteit en efficiëntie mogelijk maken in de toekomst, allemaal onder het beheer van Sibelga, de netbeheerder van gas en elektriciteit in Brussel. Een lot van 400 extra laadpalen zal aangeboden worden aan andere operatoren. De enige voorwaarde is dat de laadpalen compatibel zijn met elke elektriciteitsleverancier en gebruiker. Ook nieuwe parkings moeten voorzien zijn op de installatie van laadpalen.
In Brussel gaat de tendens dus naar een standaardisering op hardwarevlak, een administratieve vereenvoudiging en een impuls door de openbare diensten, die vanaf 2025 enkel nog emissievrije voertuigen mogen kopen. Tegen dan zullen het niet meer 40, maar 65% van de voertuigen van de gewestelijke instanties zijn, met 50% op het lokale niveau. Minister Marin voegt daar nog aan toe: "Ook de bestaande uitzondering voor de ministeriële vertegenwoordigingswagens wordt geschrapt." Het valt nog te bezien of de ministers hun huidige budget zullen behouden en dus een klasse lager zullen moeten gaan voor elektrische wagens, of dat ze zich toegang verlenen tot een Tesla Model S, Mercedes EQC of Audi E-Tron met een gepeperd prijskaartje...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!