Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Onderzoek: Belg is helemaal klaar voor de EV-transitie

Geschreven door Klaas Janssens op 09-09-2024

Op de lijst van landen die klaar zijn voor de overstap naar een volledig elektrisch wagenpark staat België op een vierde plaats wereldwijd. Met een score van 70% moeten we enkel Noorwegen, Nederland en Finland voor ons dulden.

De EV-transitie loopt wat minder vlot dan de overheden én de autoconstructeurs enkele jaren geleden dachten. De bezorgdheid om het rijbereik, de laadmogelijkheden en de hoge aankoopprijs fnuikt de bereidheid om een elektrische auto te kopen. Al hoeven wij eigenlijk niet te klagen, want in vergelijking met de andere landen staat België er eigenlijk verrassend goed voor.

Toch als we de cijfers van de jaarlijkse Mobility Guide van leasegroep Ayvens mogen geloven, want daar scoort België 70/100 op de EV Maturity Index. Enkel Noorwegen, Nederland en Finland doen nog beter. Hoewel er werkpuntjes blijven, lijkt België dus helemaal klaar om de overstap te maken naar een elektrische wagenpark:

Aanbod elektrische auto's: 15/15 (100%)

Die goede score dankt België in de eerste plaats aan zijn uitgebreide EV-aanbod. Volgens de Ayvens Mobility Guide kan de Belg kiezen tussen liefst 167 elektrische modellen. Van de 47 landen die in deze studie opgenomen werden, doet enkel Nederland nog beter. De Nederlandse markt telt 168 EV's. Hoe dan ook: keuze te over.

Duurzaamheid elektriciteit: 4/5 (80%)

De elektrische stroom die in België gebruikt wordt om elektrische auto's op te laden, valt grotendeels onder de noemer "hernieuwbare energie". Al zijn er nog stappen te zetten om aan een perfecte score te komen.

Total Cost of Ownership (TCO): 11/15 (73%)

Volges Ayvens bedraagt de Belgische kilometerkostprijs van een elektrische auto slechts 0,37 euro, maar het verschil met een auto met verbrandingsmotor (0,40 euro) ligt momenteel te laag om de hogere kostprijs van een EV te compenseren.

EV-adoptie: 17/35 (49%)

Jawel, er staat ook een buis op het Belgische EV-rapport. De gunstige omstandigheden voor elektrische auto's vertalen zich nog niet helemaal in de Belgische inschrijvingscijfers, al zit de verkoop (zeker in vergelijking met de meeste andere Europese landen) overduidelijk in de lift.

Belasting en regulatie: 13/20 (65%)

De Belgische fiscaliteit is de elektrische auto gunstig gezind, want eigenaars van een EV hoeven geen Belasting op Inverkeerstelling (BIV) of Jaarlijkse Verkeersbelasting te betalen. En bij bedrijfswagens is het belastingvoordeel op auto's met een verbrandingsmotor nog een stuk interessanter: momenteel is meer dan driekwart van de in België verkochte bedrijfswagens een EV.

Laadinfrastructuur: 10/20 (50%)

Er net door, met dank aan Vlaanderen. Want ondanks recente inspanningen om de laadinfrastructuur te verbeteren, hinkt Wallonië flink achterop wat het aantal laadpalen betreft.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten