Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Hoe zit het nu in 2024 met die VAA voor een benzine of diesel?

Geschreven door Steven Appelmans op 30-01-2024

Er is - eindelijk - witte rook wat betreft de belasting op bedrijfswagens. Splijtzwam was de verhoging van het Voordeel Alle Aard voor de modale benzine en diesel ingeschreven op de zaak. Een toeslag waar voor dit jaar nu wordt van afgezien. Een overzicht.

Wat?

Voordeel Alle Aard - of VAA - is de belasting die je betaalt op het privégebruik van je bedrijfswagens. Het in te houden bedrag wordt daarbij berekend op onder andere de CO2-uitstoot van de wagen in kwestie, maar evenzeer op de gemiddelde CO2-uitstoot van het gehele wagenpark. Vooral die laatste variabele deed de laatste tijd heel wat alarmbellen afgaan. Door de sterke vergroening van de vloot - waar het vandaag bijna al EV is wat de klok slaat - zakte die gemiddelde CO2-uitstoot spectaculair waardoor ineens de discrepantie met het park dat nog draait op benzine en diesel aanzienlijk dreigde te vergroten. Volgens sommige berekeningsmodellen dreigde de VAA voor die bewuste bestuurders te zullen stijgen met 20 procent.

Hoe?

'Een oneerlijke en onverwachte extra belasting' waar minister van Financiën Vincent van Peteghem niet van wou weten. Hij hanteerde daarom voor 2024 een andere berekeningswijze waarbij voor die referentiewaarde niet langer wordt uitgegaan van 40 procent maar gewoon van àlle in ons land ingeschreven auto's. Daardoor wordt het overwicht van de EV's in het huidige bedrijfswagenpark enigszins geneutraliseerd en volgt er dus een status quo van de VAA voor zij die nog geen elektrische/plug-inhybride leasewagen hebben.

Wat niet wil zeggen dat het Voordeel Alle Aard niet zal stijgen. Het minimum jaarbedrag stijgt voor 2024 van 1.540 euro naar 1.600 euro. Een toename van 3,9 procent die evenwel alle vlootrijders te beurt valt.

De toekomst?

Tegelijk laat Van Peteghem duidelijk verstaan dat de correctie van de meetmethode niets afdoet aan de regeringsambitie om het wagenpark versneld te vergroenen. Vanaf 2026 zullen dus enkel nog CO2-netruale wagens fiscaal af te trekken vallen.

Aan hetzelfde akkoord zitten bovendien voordelen gekoppeld die klimaatvriendelijke mobiliteit moeten bevorderen. Zo stijgt het belastingsvrije plafond voor de fietsvergoeding van 2.500 naar 3.500 euro terwijl ook de inflatie op de treinabonnenmenten niet zal worden doorgerekend.

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten