Carlos Ghosn, CEO van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, gelooft dat de autoverkoop wereldwijd zal blijven stijgen in de komende jaren. Dat lijkt ook logisch. Maar meer verrassend is dat hij voor alternatieve mobiliteitsvormen slechts een beperkte impact verwacht. In een interview op de conferentie “The Year Ahead”, georganiseerd door Bloomberg in New York, vertelde hij dat hij gelooft dat “de traditionele activiteit van het bouwen en verkopen van auto’s en het bezit ervan zullen blijven bestaan”.
Tegen de trends in
Daarmee gaat Ghosn in tegen de trends, want velen gaan uit van een forse groei van het autodelen. Het bewijs zit volgens hem in het feit dat de vraag naar dit soort diensten in ontwikkelde landen zoals de Verenigde Staten, Europa en Japan stabiliseert, terwijl het hebben van eigendom nog hoge toppen zal scheren in bijvoorbeeld China en India.
Groei
De Alliantie voorspelt tegen 2022 zo’n 14 miljoen auto’s te kunnen leveren, tegenover 10,5 miljoen dit jaar. “Er komt nog groei, want het eerste waar mensen naar streven, is een transportmiddel dat hen zelfstandigheid verleent,” zo verklaart Ghosn. Aanhangers van de deeleconomie delen zijn visie niet. “Wij menen dat het individueel bezitten van een auto zal verdwijnen omdat het inefficiënt is,” zo verklaarde Jeff Holden, productmanager bij Uber. Eigenaars gebruiken hun auto maar 4 procent van de tijd. Maar met autodelen kan een voertuig 80 tot 90 procent van de tijd onderweg zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!