Coyote telt één miljoen Belgische betalende gebruikers, ofwel 20 procent van de bestuurders. Ons land is een winstgevende markt voor de communitygebaseerde radarverklikker. De waarschuwingsberichten die door de abonnees doorgestuurd worden betreffen voor 93 procent van de gevallen verkeersinfo (vertragingen, versmallingen, ongevallen, stilstaande voertuigen, voorwerpen op de weg, enzovoort). De waarschuwingen voor mobiele snelheidscontroles zijn uiteindelijk verwaarloosbaar, ook al hebben bepaalde gebruikers zich in eerste instantie daarvoor geabonneerd.
Partnerschappen
Bijzonder is dat Coyote in België met verschillende overheden samenwerkt. Zo maakt de federale politie gebruik van de dienst om te waarschuwen voor bijzondere situaties. In drie jaar tijd heeft Fedpol al 700 boodschappen verstuurd naar de toestellen en apps. Coyote werkt daarnaast ook samen met het Waalse verkeerscentrum Perex – dat zo 10 miljoen verkeersberichten per maand doorstuurt –, RTBF en de stad Gent. Ook het BIVV herinnert er via de dienst aan Bob te blijven achter het stuur.
Snelheidsbeperkingen
Het voornaamste doel voor 84 procent van de gebruikers van de Coyote is te weten wat de geldende snelheidsbeperking is, die ook aangepast kan worden wanneer er werken aan de weg zijn of wanneer de signalisatie aangepast werd. De bieptoon geldt uiteraard ook om de vaste radars aan te geven, net als trajectcontroles en mobiele snelheidscontroles. Sinds kort geeft Coyote in Wallonië ook gevarenzones aan.
In Europa
Coyote is toegestaan in België, alsook in verschillende andere Europese landen zoals Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Polen en Spanje. In Duitsland en Frankrijk mag het systeem volgens de wetgeving echter een 'radars verklikken' en geeft het dus enkel een 'gevarenzone' aan. De Coyote blijft daarentegen verboden in Zwitserland en Oostenrijk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!