Op piekuren, maar niet alleen dan, geraken meerdere Belgische snelwegen verzadigd met als onvermijdelijk gevolg een file. De Vereniging van Belgische Ondernemingen (VBO) heeft de economische kosten per uur van deze stilstand op de weg berekend. Elk van de duizenden wagens die vastzitten kost €10/u aan de maatschappij. Voor vrachtwagens stijgt die kost zelfs naar €78/u per zwaargewicht. De OESO heeft ook ingeschat dat de mobiliteitsproblemen in België een equivalente impact van 1 à 2% zouden hebben op het bbp, ofwel tussen de 4,2 en 8,4 miljard euro per jaar.
De logische vraag: wat is de oplossing? Mobiliteit blijft een gevoelig onderwerp in de Belgische politiek. Niet enkel wordt het eventuele voordeel van gekozen oplossingen pas na enkele jaren bereikt, dus na een enkele legislatuur, maar bovendien zijn de bevoegdheden verweven tussen de verschillende gefedereerde entiteiten, die niet noodzakelijk dezelfde strategische visies delen. En omdat het bovendien zware investeringen voor het land vereist, net als gedragsveranderingen voor zowel burgers als bedrijven, met het bijkomend risico dat bepaalde belastingsmaatregelen niet zeer populair zullen zijn …
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!