Het is een van de voornaamste redenen waarom veel bedrijven bedanken voor elektrische bestelwagens: door hun hoge leeggewicht overschrijden ze soms al met een lichte lading de grens van 3,5 ton, de bovengrens voor het rijbewijs B. Wettelijk gezien worden het daardoor vrachtwagens.
De keuze is dan lastig: gaat het bedrijf voor een chauffeur met een rijbewijs C, voor een compactere elektrische bestelwagen met een minder interessant laadvermogen of toch maar voor het klassieke alternatief op diesel?
Van 3,5 naar 4,25 ton
Om dat laatste te verhinderen heeft de Europese Unie beslist om de maximaal toegestane massa voor het rijbewijs B voor bestelwagens op stroom en op waterstof op te trekken tot 4,25 ton. België heeft die Europese richtlijn nog niet in wet gegoten, maar sinds 1 september 2023 loopt er wel een driejarig proefproject.
Officieel bij de FOD Mobiliteit en Vervoer aangemelde bedrijven kunnen in dat kader hun elektrische busjes laten homologeren tot 4,25 ton en ze toch laten besturen door houders van een rijbewijs B. Eén voorwaarde wel: het nuttige laadvermogen van die elektrische variant mag nooit groter zijn dan dat van de vergelijkbare versie met verbrandingsmotor. Het verschil in massa moet dus volledig op conto van het batterijenpakket komen.
Hinderpalen
Een stap in de goede richting… die daarna pardoes in enkele andere valkuilen belandt. Dat je nu elektrische bestelwagens tot 4,25 ton met een rijbewijs B mag besturen, verandert namelijk niets aan de overige voorwaarden die aan zwaarder vrachtvervoer worden gesteld. Die bepalen dat voertuigen boven 3,5 ton (N2-klasse) aan rij- en rusttijden onderhevig zijn én niet sneller mogen rijden dan 90 km/u.
Er is met andere woorden een tachograaf verplicht. En al broedt Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet daarvoor op een uitzondering voor elektrische bestelwagens, dan nog blijven de belemmeringen van een beperkte toegang op sommige lokale wegen en een kilometerheffing over. Vlaanderen neemt het voortouw en belooft, in afwachting van Brussel en Wallonië, alvast een vrijstelling van die tol.
Uitzondering?
Een bekrachtigde wet zou bedrijven meer zekerheid verschaffen en de vergroening van de nationale vloot van lichtevrachtvoertuigen sneller prikkelen (elektrische busjes vertegenwoordigen in België op dit moment maar een marktaandeel van 0,6 procent). In Duitsland dringt de Vereniging voor de Automobielindustrie VDA bij Europa aan voor een uitzonderingsclassificatie voor elektrische bestelwagens (N1), wat de bovenvermelde hordes in één klap van tafel zou vegen. Want één zwaluw maakt de lente niet, weten ook onze Oosterburen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!