De eerste simulaties waarbij een wegbrede bus boven het autoverkeer (maar niet boven bestelwagens) zou uitstijgen, waren leuk. Maar toen recent het eerste echte prototype werd getoond, steken de eerste kritieken de kop op over de haalbaarheid van het project. Ook in China, overigens.
Gevaarlijk
Zo krijgt het project de wind van voren omdat het gevaarte 4,80 meter hoog is. Dat terwijl de meeste bruggen, viaducten, tunnels, signalisatieborden en verkeerslichten maximaal 4,20 meter vrij hebben in de hoogte. Bovendien kan de TEB (Transit Elevated Bus) zich alleen over auto’s van maximaal 2 meter hoog hijsen.
Te duur
De TEB belooft ook potentieel gevaarlijk te zijn voor voetgangers op de begane grond, en wat met de voorrangsregeling op een kruispunt? De onderzoeksteams van TEB geven aan dat het perfect mogelijk is om aparte wegen te creëren voor deze bus, met vangrails als bescherming. Maar dan beloven de investeringskosten nog hoger op te lopen. Een droomproject dat dus voorlopig nog wel even droom zal blijven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!