Door een hogedrukgebied boven Rusland staat ons een periode met lage temperaturen en gemiddelde temperaturen onder het vriespunt te wachten. Deze koudeprik vereist dat je je auto en jezelf voorbereidt voor je de weg op gaat: antivriesmiddel, batterij, ijzel, ruitenwissers, banden en vervuiling, het zijn allemaal dingen waar je iets meer op moet letten, naast de gebruikelijke aandachtspunten in de winter: voorzichtig en anticiperend rijden.
Voor je je auto achterlaat
Als het weerbericht een vriesnacht voorspelt, laat je je ruitenwissers beter niet op de ruit liggen. Door ze rechtop te zetten, vermijd je dat ze vastgekleefd zitten wanneer je terugkeert. Karton op de voor- en achterruit bespaart je veel krabwerk een paar uur later. Een manuele parkeerrem laat je beter uitgeschakeld. Het is verstandiger om je versnellingsbak in de eerste verhouding of in P te laten staan en de wielen naar een borduur te draaien als je op een helling staat. Een wig onder een van de achterwielen kan ook als “parkeerrem” dienstdoen.
Voor je vertrekt
Voor je naar je auto gaat, neem je beter handschoenen, een vod, een krabber en een spuitbus met dooimiddel mee. Je zou die in de koffer kunnen laten liggen, maar bij stevige vorst kan de kofferklep klem komen te zitten. Als je auto in de garage geparkeerd staat, kunnen deze hulpmiddelen alsnog van pas komen als het vriest wanneer je op stap gaat. Voor lange ritten kan het zinvol zijn een deken (of een overlevingsdeken), (uiteraard alcoholvrije) dranken en energierijke snacks mee te nemen voor als je in panne zou vallen. En een paar dikke sokken ook…
Antivries
Vergewis je ervan dat de vloeistoffen in de auto aangepast zijn aan het winterseizoen en dat je er voldoende van hebt. De koelvloeistof is essentieel. Die beschermt de motor tegen bevriezing. Het is dus belangrijk dat er genoeg van in de auto zit (meer dan het minimumniveau). Vergewis je er ook van dat je ruitensproeiervloeistof vriesvrij is: het strooizout op de wegen maakt de voorruit snel vuil, zodat je regelmatig zal moeten sproeien.
Batterij
Een van de zwakke plekken van een auto bij ijzig weer is de batterij. Als die in slechte staat verkeert of meer dan 3 jaar oud is, durft ze je bij lage temperaturen in de steek te laten wanneer je wil starten. In dat geval komen startkabels goed van pas. Bestuurders van een elektrische auto moeten weten dat het rijbereik slinkt bij lage temperaturen. Maar wanneer de auto aan het laden is, kan je wel een interieurvoorverwarming en ruitontdooiing programmeren voor je vertrek.
Damp en slippertjes
Met een zachte vod kan je eventuele aanslag langs binnen op de ruiten verwijderen voor de verwarming volop op temperatuur is. Regel de ventilatie en de klimaatregeling in elk geval correct af voor een goede luchtcirculatie en om de luchtvochtigheid in de auto te verminderen. Je kan bij het wegrijden ook een raam op een kiertje zetten. Let ook op: als er ijs ligt op je ruiten, ligt het ook op de weg. Wees dus voorzichtig, want het kan glad zijn, vooral dan op bruggen en stukken waar doorgaans meer wind komt.
Banden
Het beste is om winterbanden te hebben. Die zijn namelijk niet alleen zinvol op sneeuw, want ze verminderen ook de remweg op koude ondergrond. Zomerbanden worden hard onder de +7 graden Celsius. En bij temperaturen lager dan -10 graden zakt doorgaans ook de bandendruk. Daardoor vermindert de trekkracht en de grip in bochten en neemt de remweg nog toe. Vierseizoensbanden zijn geen optimale oplossing, maar bieden vaak een goed compromis.
Vervuiling: opgelet voor smog
Een motor zal meer verbruiken na een koudstart. Hij wordt ook zwaarder belast omdat de olie en andere smeermiddelen stroperig zijn geworden. Daarom moet je de eerste kilometers rustig rijden, aangezien de olie nog niet optimaal door de motor circuleert zolang die niet op de juiste temperatuur zit. Bij ijzige koude blijven giftige uitlaatdampen ook ter plaatse hangen. Luister dus goed naar de berichten over de vervuilingsgraad en eventuele beperkingen voor het verkeer, zoals smogalarmen die waarschijnlijk in actie zullen treden.
En vergeet niet…
Rij niet met een dikke winterjas aan. Die vermindert je bewegingsvrijheid. Ook je passagiers zitten best niet te zwaar ingeduffeld, want dat maakt de veiligheidsgordels en kinderzitjes minder efficiënt. Zware winterlaarzen zijn af te raden voor de bestuurder, want door hun brede zolen kunnen die ertoe leiden dat je per ongeluk het verkeerde pedaal intrapt. Stoffen of wollen handschoenen zijn glad op het stuur en dus gevaarlijk. En tenzij je graag met je cabriodak geopend rijdt in de winter, is het ook verstandig om je muts en sjaal af te laten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!