Het vanuit Brussel opererende EnergyVision is gespecialiseerd in zonnepanelen (met een jaarproductie van 400.000 exemplaren), maar wil zijn actieterrein graag uitbreiden naar laadpalen voor elektrische wagens. Het is de ambitie om 5.000 oplaadpunten op groene stroom te installeren tegen 2024. Die groene stroom wordt geleverd door de zonnepanelen die EnergyVision op de daken van particuliere woningen, bedrijven en andere KMO's heeft liggen. Mark Coucke zorgt voor een kapitaalsverhoging van 20 miljoen euro, zodat die plannen de nodige wind in de zeilen krijgen.
"De elektrificatie van het wagenpark is een positieve trend, maar wat heb je eraan als er geen groene stroom beschikbaar is? -Marc Coucke
Sociaal aspect
Het gaat niet alleen om het duurzame aspect van de laadpalen die EnergyVision wil installeren, ook het sociale aspect zou een significante rol spelen in de beslissing van Coucke om die 20 miljoen te investeren. Het gaat immers om zogenaamde oplaadeilanden in steden, bedoeld voor de eigenaars van elektrische wagens die niet over een oprit beschikken om een thuisinstallatie te plaatsen.
De financiering van de installatie zal gebeuren door EnergyVision, dat de stedelijke terminals zal exploiteren. In ruil daarvoor zullen de eigenaars van de gebouwen waar de zonnepanelen komen te staan die de kiosken van stroom zullen voorzien, profiteren van een voordelig vast tarief om de geproduceerde groene stroom af te nemen.
500.000 euro per oplaadterminal
Volgens Maarten Michielssens, CEO van EnergyVision, bedraagt de kostprijs van een 'oplaadstation' minstens 500.000 euro. Dit kan echter worden verbeterd door het gebruik van de geproduceerde groene energie te optimaliseren. Daartoe moeten de verschillende oplaadstations met elkaar worden verbonden, zodat het overschot aan geproduceerde energie efficiënt tussen de verschillende stations kan circuleren en verspilling wordt voorkomen door de energie om te leiden naar punten waar er veel vraag is.
Op langere termijn (tegen 2030) wil EnergyVision 2,7 GW groene stroom produceren, wat overeenkomt met de huidige productie van de kerncentrales van Doel. Deze productie zou echter worden verdeeld over 3 landen waar de onderneming actief is: België, Marokko en China. We zijn dan ook benieuwd welk deel van deze 2,7 GW aan België zal worden toegewezen...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!