Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Ontradingsparkings rond Brussel

Geschreven door Olivier Duquesne op 03-08-2017

Een project voor 5.000 extra parkeerplaatsen in verbinding met het MIVB-netwerk is “zo goed als rond” in het Brussels Gewest. Daarmee zou het huidige aanbod voor pendelaars moeten verdriedubbelen.

Volgens de Franstalige krant La Libre Belgique wil het Brussels Gewest in zijn stadsrand een heus P+R-netwerk opzetten. Het dagblad meldt dat 4 projecten rond transitparkings “zo goed als rond” zijn. Brussel Mobiliteit heeft goede hoop dat ze tegen 2020 klaar zullen zijn. Daarmee komen er 5.000 parkeerplaatsen bij in de buurt van stations van de MIVB. In vergelijking met de huidige 1.700 plaatsen verdeeld over 7 erg snel volzette parkings betekent dat een enorme vooruitgang.

Cera, Stalle, Esplanade, Kraainem

De parkings die worden aangelegd zijn al goed gekend, want ze hebben vandaag allemaal een te beperkt plaatsaanbod: de Cera in Anderlecht, Stalle in Ukkel, de Esplanade aan de Heizel en de metroparking van Kraainem. De werf die de Cera uitbreidt van 200 naar 1.350 plaatsen zou nog deze herfst starten. De bouwaanvraag loopt voor Stalle (1.100 plaatsen) en de Esplanade (1.500 plaatsen). Voor Kraainem (1.300 plaatsen) wordt nog aan de aanvraag voor een parkeertoren gewerkt. Verder zijn voor later nog 4 andere zones aangeduid in het noorden en het westen van het Gewest: Bordet, een tweede parking aan de Heizel, UZ Jette en Sint Agatha-Berchem.

Integratie

Deze nieuwe parkings worden geïntegreerd in de diensten van het openbaar vervoer. Zo zouden deze P+R-parkings tarieven bieden waar het MIVB-kaartje is inbegrepen. Verder heeft het Parkeeragentschap de opdracht gekregen om één enkel tarief voor het hele Gewest te bepalen. Net zoals met de NMBS-parkings worden pendelaars ‘beloond’ voor hun inspanningen met een betaalparking ondanks het feit dat ze een vervoerbewijs of een abonnement hebben. En dat terwijl deze ontradingsplaatsen essentieel zijn, want ondanks een daling van het aantal pendelaars komen vandaag nog bijna 200.000 mensen met de auto naar het werk in Brussel en het Gewest.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten