Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Semizelfstandige vrachtwagens in Groot-Brittannië

Geschreven door Olivier Duquesne op 30-08-2017

De Britse overheid laat tests met semizelfstandige vrachtwagens toe op de openbare weg. Die zouden vanaf eind 2018 per drie dicht op elkaar moeten rijden op de snelwegen van het koninkrijk.

Het Transportdepartement van de Britse overheid heeft groen licht gegeven voor tests op de openbare weg met konvooien van semizelfstandige vrachtwagens. Het project wordt op poten gezet door het Transport Research Laboratory (TRL). Dat wil vanaf eind 2018 konvooien van drie semizelfstandige vrachtwagens de Britse snelweg opsturen. De eerste vrachtwagen wordt gecontroleerd door een bestuurder, terwijl de twee andere hun “lokvogel” van erg nabij volgen. Ze regelen hun acceleraties, vertragingen en besturing op basis van de leidende vrachtwagen en hun eigen sensoren. Toch zullen ze altijd een ‘bestuurder’ aan het roer hebben voor het geval de autonome rijtechnologie faalt.

Budget en verbruik

De tests onder reële omstandigheden kosten het TRL bijna 8,1 miljoen pond (8,7 miljoen euro). Het wil nagaan of semizelfstandig rijden op deze manier interessant kan zijn. Zo daalt het verbruik van het tweede en derde voertuig omdat ze wieltje zuigen bij de kopwagen, die de grootste luchtweerstand ondervindt. Het systeem is bovendien ontwikkeld voor een vloeiende rijstijl, om zo het accordeoneffect te vermijden. Daardoor moet het totale verbruik van het konvooi dalen in vergelijking met drie apart rijdende vrachtwagens.

Problemen

Toch is niet iedereen optimistisch. Zo vreest de Britse verkeersveiligheidsorganisatie Automobile Association dat de Britse snelwegen niet aangepast zijn aan dit soort experimenten. Ze zijn doorgaans smal en kennen veel op- en afritten, terwijl ze bovendien vaak verzadigd zijn. De AA schat dat een konvooi van drie vrachtwagens die elkaar van erg dicht volgen het voor andere weggebruikers moeilijk maakt om de verkeersborden te zien of zelfs gewoon veilig op de snelweg in- of uit te voegen. Dat is trouwens een van de doelstellingen van de tests: om te zien hoe dit soort konvooien kunnen ‘samenleven’ met andere voertuigen en wat de impact ervan is op het verkeer, zoals in andere landen al gebeurt.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten