Iedereen doet het. Even in de remmen zodra je een flitscamera spot, zodat je niet sneller rijdt dan de wettelijke maximumsnelheid. En daarna druk je het gaspedaal weer wat dieper in. Het effect van snelheidscontroles is dan ook verwaarloosbaar. Dat bevestigt een grootschalig onderzoek van de Universiteit van Passau. Groots aangekondigde flitsmarathons helpen inderdaad om de snelheden te drukken, bovendien reduceren ze het aantal ongevallen op de bewuste locaties met gemiddeld 8%. Maar na die controleperiode rijden we weer net zo snel als daarvoor.
De onderzoekers stellen dat weggebruikers gas terugnemen om een boete te vermijden, niet omdat we overdreven snelheid gevaarlijk vinden.
Wij weggebruikers vinden de vandaag gehanteerde maximumsnelheden te laag. De Duitse studie zegt dat zelfs een uitgebreide informatiecampagne over de gevaren van overdreven snelheid nauwelijks tot geen effect heeft op hoe snel we rijden. Iedereen heeft een soort ingebouwde snelheidsregelaar die rekening houdt met de verkeerssituatie, maar wil die enkel herprogrammeren als er een controle dreigt en dus als er betaalt moet worden.
Voor het merendeel van de weggebruikers is de negatieve impact op het milieu geen argument om de voet van het gas te halen.
De dreiging van anonieme flitcontroles helpt, maar enkel als je de indruk hebt dat er een reële pakkans is. Vaste flitspalehelpen enkel lokaal, er zijn zelfs aanwijzingen dat ze de gemiddelde snelheid om een bepaald traject verhogen omdat de meeste weggebruikers de kans op een aanvullende controle als lager gaan inschatten. En trajectcontroles? Dan proberen we onze gemiddelde snelheid zo dicht mogelijk bij het wettelijke maximum te krijgen. Zitten we even vast achter een vrachtwagen die 90 km/u rijdt, dan gaan we daarna compenseren door sneller dan 120 km/u te rijden.
Bron: Der Spiegel
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!