SUV-rijders hebben het tegenwoordig niet onder de markt. Boven op de schrik om in steden hun vierwieler beklad of met lege banden terug te vinden, worden ze nu ook geviseerd door de Brusselse overheid. Die overweegt volgens De Morgen maatregelen om het aantal SUV's in de hoofdstad terug te dringen. Een idee dat komt overgewaaid vanuit Parijs, waar vanaf volgend jaar parkeren duurder wordt naargelang van de grootte en het gewicht van je auto.
Groen-mobiliteitsminister Elke Van den Brandt wil eerst laten onderzoeken hoeveel SUV's er op het Brusselse grondgebied rondrijden, waarna bekeken zal worden welke maatregelen het efficiëntst zouden zijn om ze te weren. Het zou dan kunnen gaan om hogere parkeertarieven, zoals in Parijs en ook al in andere Franse steden, of om een verbod op SUV's in schoolomgevingen of zelfs in heel het gewest.
Welke modellen?
De grootste moeilijkheid zal echter zijn te bepalen welke auto's precies worden geviseerd. Een 5,21 meter lange en 2,4 ton zware Mercedes GLS zal wellicht in ongenade vallen, maar er zijn natuurlijk ook heel wat kleine SUV's, zoals pakweg de recente Jeep Avenger, die nauwelijks langer is dan vier meter. Bovendien zijn àlle auto's door de jaren heen flink gegroeid, ook gewone berlines, breaks, stadsauto's... En als het gaat over de plaats die wordt ingenomen, wat dan met niet-SUV's uit het topsegment, zoals een BMW 7-Reeks, die met een lengte van 5,39 meter nog meer ruimte nodig heeft dan het gros van de SUV's...? Kortom, allemaal vragen waarop het onderzoek antwoorden op zal moeten brengen.
Bron: De Morgen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!