Als partner tijdens de Olympische en Paralympische Spelen in Tokio leverde Toyota de e-Pallet, bedoeld als autonoom rijdend pendelbusje voor de atleten. Ondanks allerlei veiligheidsprotocollen verliep dat project niet zonder blutsen: de zelfrijdende Toyota e-Pallet raakte een Paralympische atleet, een spijtige gebeurtenis die CEO Akio Toyota doet twijfelen over de toekomst van autonome voertuigen: "Ik denk dat het nog niet realistisch is om te denken dat zelfrijdende auto's in staat zullen zijn om aan het verkeer deel te nemen op een veilige manier".
Liever voorzichtig
Toyota herbekijkt de ontwikkeling van autonome voertuigen van niveau 5; de Japanse constructeur wil niet meedoeen aan de race om de eerste autoconstructeur te worden die dergelijke auto's op de markt brengt. De technologie is stilaan op het gewenste niveau, maar de infrastructuur is nog lang niet klaar voor concrete toepassingen op de openbare weg.
Het is niet de eerste keer dat Toyota met de nodige argwaan naar nieuwe ontwikkelingen kijkt. Ook de elektrische omwenteling heeft de Japanse constructeur altijd met de nodige reserves benaderd. Enerzijds omdat ze zoveel voorsprong hebben met hun hybride wagens, maar ook omdat ze twijfels hebben over de laadinfrastructuur, over de productie van al dan niet groene energie en over de effectieve milieu-impact van elektrische voertuigen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!