Alfa Romeo maakt deel uit van de "premium pool" van Stellantis, samen met DS en Lancia. Met een uitsluitend elektrische toekomst nakende, zit het Milanese merk in een wurggreep door een lage verkoop op een hoofdzakelijk Europese markt.
Alfa Romeo rekent vooral op de Tonale om zichzelf te herlanceren, maar het zal ook zijn aanwezigheid buiten Europa moeten versterken en dan kijkt het vooral naar de Verenigde Staten. Daar houden ze meer van grote modellen dan compacte SUV's. De Italiaanse fabrikant is daarom van plan een groter model te ontwikkelen aangepast aan de Amerikaanse voorkeuren. Een voorspelbaar recept voor de zoveelste SUV?
En waarom geen berline?
Zoals bekend wil Alfa Romeo af van zijn al te sportieve uitstraling, omdat het de verkoop van de Giulia en Stelvio ondermijnde. De herdefiniëring van dat imago wordt gecombineerd met een volledige elektrificatie van het gamma tegen 2027.
Deze deadline komt overeen met de datum waarop het merk een nieuw model van "groot formaat" wil introduceren hoofdzakelijk voor de Amerikaanse markt. Volledig elektrisch dus en gebaseerd op het STLA Large-platform van de Stellantisgroep.
Maar de VS betekent niet per se SUV of cross-over volgens Jean-Philippe Imparato, de baas van het merk. Hij laat de deur ook open voor een berline. Een niet irrelevante keuze omdat dit koetswerktype zich beter leent voor een lager gewicht en een betere aerodynamica, twee fundamentele criteria in de wedloop naar autonomie, het crux bij elektrische voertuigen.
Voorbeelden genoeg
Ja, SUV's zijn onverminderd populair, maar grote sedans maken een comeback bij de batterij-auto's, kijk maar naar de Mercedes EQE en EQS, de Porsche Taycan en Audi E-tron GT, maar ook de Tesla Model 3 en Model S of de gloednieuwe Hyundai Ioniq 6. Aan de top van het aanbod is er ook de berline Lucid Air, terwijl BMW twee geëlektrificeerde versies van 'klassieke' modellen aanbiedt: de i4 en de i7.
Tenslotte zou Dodge, ook lid van de Stellantisgroep, in de komende jaren moeten komen met elektrische muscle cars die mogelijks veel technologie met deze "grote Alfa" delen, zoals de toekomstige Hornet, rechtstreeks afgeleid van de Tonale.
De nieuwe grote Alfa Romeo, die dan de waardige nazaar van de 166 zou zijn, zou ook in Europa en Azië (China) op de markt kunnen komen. Bovendien zou de auto in Italië worden gebouwd, waar de twee fabrieken van de fabrikant zijn gevestigd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!