Om de 50e verjaardag van het sportieve submerk te vieren, introduceerde BMW Motorsport de XM Hybrid, nog maar het tweede exclusieve M-model sinds de oorspronkelijke M1. Het is een hybride SUV met een geëlektrificeerde biturbo-V8 met 635 pk die de identiteit van de M-afdeling van BMW moet verpersoonlijken.
LEES OOK Getest: BMW XM V8 Hybrid (2023)
Volgens geruchten zou BMW van plan zijn om een lightversie uit te brengen van zijn sportieve SUV, met een zes-in-lijn in plaats van de huidige V8, terwijl het elektrische deel van de aandrijflijn hetzelfde zou blijven. Zou deze instapversie ook naar Europa kunnen komen?
M4-motor?
Deze tweede variant van de BMW XM Hybrid is bedoeld voor China, waar ook strenge belastingen gelden voor auto's met een grotere cilinderinhoud. De techniek voor deze XM Light zou gebaseerd zijn op die van de BMW M760e, met een gecombineerd vermogen van 571 pk en vierwielaandrijving – een aderlating van slechts 82 pk, terwijl er ook wat gewicht bespaard zou worden. Daarnaast staat BMW natuurlijk bekend voor zijn zescilinder-in-lijnmotoren.
De prestaties zouden dus niet al te veel moeten lijden onder deze amputatie van twee cilinders. De BMW XM sprint momenteel in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u, terwijl de Label Red van 748 pk er amper 3,9 seconden over doet voor een topsnelheid van 270 km/u (met het optionele M Drivers Package).
Voor Europa?
In eerste instantie zou deze gedownsizede BMW XM bestemd zijn voor de Chinese markt; over Europa, de VS of het Midden-Oosten is er nog geen informatie bekend. Maar ook op onze markt zou deze goedkopere, zuinigere en minder zwaar belaste versie steek kunnen houden.
Momenteel kost de BMW XM namelijk minstens 173.900 euro in België, of zelfs 204.300 euro voor de Label Red, en dat is natuurlijk geen kattenpis.
Update 12/04/2023
BMW heeft bevestigd dat het een instapversie zal lanceren van zijn tweede exclusieve M-model ooit. Het zal gaan om de BMW XM 50e, die het aanbod van de 'gewone' XM en de XM Label Red zal aanvullen en die zal worden uitgerust met de aandrijflijn van de BMW M760e. BMW heeft al de WLTP-waarden bekendgemaakt, namelijk een gecombineerd brandstof- en stroomverbruik van 1,4 tot 1,5 l/100 km en van 32,5 tot 34 kWh/100 km, goed voor een CO2-uitstoot van 31 tot 35 g/km. Het volledig elektrische rijbereik van de plug-in hybride SUV zal 76 tot 84 km bedragen, afhankelijk van de configuratie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!