De A390 is het tweede model in Alpine’s ‘Dream Garage’, de nieuwe reeks van modellen bestaande uit de recent gelanceerde A290 (op basis van de Renault 5 E-Tech), deze A390 en de toekomstige elektrische opvolger van de A110, die in de loop van 2026 op de markt komt.
Tegen 2030 zou het gamma van het Franse sportmerk uit maar liefst 7 verschillende modellen moeten bestaan, maar of dat ook lukt, zal afhangen van het succes van in het bijzonder deze crossover A390. Welke wapens gooit Alpine daarvoor in de strijd?
Design Alpine A390: sportieve SUV-coupé
Om alle details van het design te kunnen ontdekken, is het nog wachten tot de officiële onthulling, maar het laagje camouflage van het prototype op de foto’s is nog maar heel dun. De lichtsignatuur vooraan kunnen we al quasi volledig zien, en hoewel die vrij dynamisch oogt, doet hij ons ook een beetje denken aan de... Hyundai Tucson.
Andere opvallende details zijn de gewelfde motorkap, die voor een optimale luchtstroom moet zorgen, en de spoilerlip net onder de achterruit. Alpine toont ook nog een fotootje van het stuurwiel, dat gelijkaardig oogt aan dat van de A290, inclusief de OV- (Overtake), RCH- (Recharge) en Drive Mode-knoppen, die hun inspiratie halen bij de Formule 1-wagens van het merk.
Even snel en leuk als de A110?
De lat ligt alleszins hoog voor de Alpine A390: hij moet dezelfde prestaties, wendbaarheid én hetzelfde rijplezier bieden als de huidige A110 op benzine. Geen gemakkelijke opdracht, ook al zijn dat allemaal subjectieve termen. Om te beginnen zal de A390 geen twee, maar wel drie elektromotoren krijgen, waarvan twee op de achteras die gebruikmaken van Alpine Active Torque Vectoring om het koppel tussen beide achterwielen te verdelen en zo de dynamiek te verbeteren. Of om te kunnen driften, zoals het testprototype op de foto’s bewijst in de sneeuw.
In totaal zijn er 5 rijmodi, met de ‘Track Mode’ als nieuwkomer, al zullen er ongetwijfeld nog twee dienen om een maximaal comfort te bieden dan wel het rijbereik te maximaliseren. Over batterijgroottes en (laad)vermogens wordt echter nog met geen woord gerept.
Afspraak op 27 mei
Wel krijgen we nu te weten dat de Alpine A390 precies 4.615 mm lang, 1.532 mm breed en 1.885 mm hoog wordt. Dat is ongeveer even groot als de Cupra Tavascan of de Nissan Ariya Nismo, om maar twee sportieve SUV-coupés te noemen. Volgens Alpine moet de A390 meer dan voldoende ruimte bieden voor maximaal 5 inzittenden.
Wil je als eerste alle prijzen, specificaties en prestaties ontdekken van de Alpine A390? Zet dan 27 mei 2025 in je agenda, want dan zal je alles kunnen lezen over het nieuwe model op AutoGids.be!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!