Al een paar weken doet Doge liefhebbers van ‘muscle cars’ overal ter wereld dromen. De Challenger Demon maakt zich namelijk klaar om de markt te veroveren. Nu we weten dat de coupé meer dan 800 pk ontwikkelt, zijn we blij te horen dat de constructeur een manier heeft gevonden om hem onder controle te houden.
Dubbele oplossing
Met zoveel vermogen op de achterwielen is het duidelijk dat gespierd vertrekken en hernemen bij lage snelheden behoorlijk listig kan zijn. Om een bliksemstart vanuit stilstand zo goed mogelijk onder controle te kunnen houden, lijkt Dodge twee oplossingen te hebben gevonden. De eerste is eerder klassiek en zuiver mechanisch, terwijl voor de tweede inspiratie is gezocht bij dragsters.
‘Launch control’
Om concreet het vermogen van de V8 zo zuiver mogelijk op de weg te krijgen, heeft de constructeur beslist om de auto een nieuwe brugverhouding te geven. Die is langer en laat het koppel daardoor meer geleidelijk doorstromen. De tweede oplossing is de keuze voor speciale semi-slickbanden van het type “drag radial”, met een specifiek profiel. Ze zijn zowel voor- als achteraan gemonteerd en zijn 315 millimeter breed. Dat is gigantisch. Maar volgens Dodge zou de Challenger Demon zich dankzij deze oplossingen zonder vrees kunnen meten met een Tesla Model S P100D. We kunnen al niet meer wachten op de eerste video van een dergelijke confrontatie!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!