De Range Rover Evoque en Land Rover Discovery Sport zijn vanaf nu beschikbaar als plug-in hybride P300e, met een nieuwe 1,5 liter-driecilinder op benzine met 200 pk uit de Ingenium-familie en een elektromotor van 109 pk op de achteras. De driecilinder is 37 kilo lichter dan de 2.0 4-in-lijn en beschikt ook over een geïntegreerde starter-generator om remenergie te recupereren en sneller de motor te kunnen in- en afschakelen. Samen leveren de motoren 309 pk en stellen ze de Evoque en de Discovery Sport in staat om in respectievelijk 6,4 en 6,6 seconden naar de 100 km/u te sprinten.
15 kWh
Beide modellen krijgen ook een identieke lithium-ionbatterij mee van 15 kWh die onder de achterzetels zit gemonteerd. In het geval van de iets lichtere Range Rover Evoque geeft die een elektrische WLTP-range van 66 km, tegenover 62 km voor de Discovery Sport. Opladen kan tot aan een vermogen van 37 kW aan een snellader, waarmee je op een halfuur alweer een 80% volle batterij hebt. Aan 7 kW doe je er 1:24 uur over voor dezelfde laadbeurt, met een gewoon stopcontact is hij op 6:42 uur weer volledig vol.
1,4 l/100km
In volledig elektrische modus halen de SUV’s een topsnelheid van 135 km/u, boven die snelheid wordt de elektromotor ook uitgeschakeld om de weerstand te verminderen. Rij je extra zuinig, dan kom je misschien in de buurt van het normverbruik van 1,4 l/100 km (Evoque) of 1,6 l/100 km (Discovery Sport), wat overeenkomt met respectievelijke CO2-cijfers van 32 en 36 g/km. Beide modellen zijn nu al te bestellen, de Evoque P300e kost je minstens 52.100 euro, terwijl de Discovery Sport iets goedkoper uitkomt met een prijs van 50.650 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!