Het wordt geen echte revolutie, maar de volgende generatie van de Mercedes SL (voor “Sport Leicht” of “Sport Lichtgewicht”) verandert volledig. De bedoeling is om terug te keren naar de basis van het model, dat in de loop der jaren wat verburgerlijkt is.
AMG als baas
Daarom is de ontwikkeling toevertrouwd aan AMG, dat net zoals met de coupé GT van een blanco blad is begonnen. De volgende SL zal daarom een nieuw platform gebruiken en schrapt het harde (aluminium) wegklapdak ten voordele van een traditionele stoffen kap, die uiteraard lichter is. Een andere aanpassing: de tweezits roadsterarchitectuur gaat op de schop en hij wordt terug een 2+2, zodat hij meer klanten kan bereiken. Ongetwijfeld helpt het ook om de SL beter te positioneren ten opzichte van de GT Roadster, die wel een strikte tweezitter is – zou het trouwens om hetzelfde platform gaan? Het zou weleens kunnen…
Krachttoer
Op mechanisch vlak wordt de basismotor de toekomstige zescilinder in lijn van drie liter terwijl de V8 zijn carrière verderzet in de SL 500. De meer gespierde versies met een expliciete AMG-stempel dumpen de huidige V8 ten voordele van de meer recente vierliter (ook een V8) van de coupé GT. De puristen mogen echter gerust zijn: ook de biturbo-V12 met meer dan 600 pk zal weer van de partij zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!