Opel profiteerde van de officiële lancering van zijn nieuwe Astra om twee verwachte varianten van de compacte middenklasser aan te kondigen. De Astra zal namelijk toch recht hebben op een volledig elektrische variant, en er komt ook opnieuw een breakvariant, die nog altijd Sports Tourer zal heten.
>>> Lees ook - Opel Astra is geen Peugeot 308
Onbekend platform
Na de Corsa-e en de Mokka-e zal het huidige Opel-gamma met de Astra-e dus nog een derde volledig elektrische variant krijgen – de elektrische brommobiel Rocks-e even buiten beschouwing gelaten. Daarmee zal de compacte middenklasser over de breedste waaier aan aandrijfgehelen beschikken in het gamma van de Duitse constructeur. De nieuwe Astra is immers ook te krijgen met twee vermogensversies van de drukgevoede 1.2-driecilinder op benzine, de viercilinder-turbodiesel van 1,5 liter en twee plug-inhybrideversies.
Het is echter nog niet bekend op welke architectuur deze Astra-e gebaseerd zal zijn, aangezien het ex-PSA-platform EMP2 niet ontworpen is voor volledig elektrische aandrijving. Deze variant zou dus gebruik kunnen maken van een van de vier elektrische platformen van Stellantis, waarbij het STLA Small het meest waarschijnlijk is, met een batterij waarvan de capaciteit tot 82 kWh kan gaan. Ook over de specificaties van de elektromotor heeft Opel nog niet gecommuniceerd, maar het zal wellicht gaan om de krachtigste versie van de EDM1 (130 pk) of, waarschijnlijker, de EDM2, die 171 tot 245 pk biedt.
>>> Lees ook - De nieuwe elektrische strategie van Stellantis
Ten slotte zal Opel ook opnieuw een breakversie aanbieden. Die zal nog steeds Sport Tourer heten en zal worden gelanceerd in de tweede helft van 2022. Het ziet ernaar uit dat deze koetswerkvariant het motorgamma van de vijfdeursversie zal overnemen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!