Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Pagani C10: met V12-biturbo of 100% elektrisch

Geschreven door Frédéric Kevers op 26-10-2021

De C10 is de opvolger van de Pagani Huayra. Je zal de keuze hebben tussen een versie met V12-biturbo en eentje met een 100% elektrische aandrijflijn. Nu ja, keuze... alle exemplaren zijn reeds verkocht.

Pagani Huayra Imola

Horacia Pagani lost de eerste details van de C10, zoals de projectnaam van de opvolger van de Pagani Huayra intern genoemd wordt. De eerste exemplaren zouden in 2022 klaar moeten zijn, maar de oplage is inmiddels wel volledig uitverkocht. Het zou gaan om een tot 300 stuks gelimiteerde reeks, aan elk exemplaar zou een prijskaartje van 4 à 4,5 miljoen euro hangen. Hopelijk krijgen we de supercar ook snel te zien.

>> Lees ook: Pagani viert 10 jaar Huayra met Tempesta

Die Pagani C10 zal voortgestuwd worden door de V12-biturbo, een 6 liter-blok van AMG-origine. In de jongste versies van de Huayra is deze krachtbron goed voor een vermogen van dik 800 pk en 1.100 Nm aan koppel. Je hebt nog steeds de keuze tussen een handgeschakelde en een sequentiële versnellingsbak.

Elektrisch: Mercedes EQ of Lucid Motors?

Volgens Pagani zal de drukgevoede 6 liter-V12 tot 2026 voldoen aan de emissienormen. Maar wie op liever op zeker speelt, kan ook een 100% elektrisch exemplaar bestellen. Het blijft koffiedik kijken welk aandrijfgeheel die elektro-C10 zal krijgen: er is sprake van de AMG-specificatie van de EQ-aandrijflijn die Mercedes op de IAA van München geïntroduceerd heeft op de Mercedes-AMG EQS 53.

Andere bronnen zetten hun geld op Lucid Motors, de Amerikaanse start-up die de Tesla Model S viseert met de gloednieuwe, bijzonder ambitieuze Air. In de Performance-versie is die Lucid Air goed voor een piekvermogens tot 1.111 pk. Horacio Pagani heeft wel gezegd dat hij 900 pk eigenlijk meer dan genoeg vindt, dus mogelijk gaat het om een ietwat teruggeschroefde versie met een kleinere batterij.

Bron: Quattroruote

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten