De hypersportwagen PF-Zero doet heel wat inkt vloeien de voorbije maanden, onder meer omdat hij de intrede inluidt van Automobili Pininfarina in de sector van de autobouwers. De inzet is dus groot. Zijn onthulling in Pebble Beach is net aangekondigd met een teaser in de vorm van een schets die het op de bestuurder gerichte interieur blootgeeft.
Modulair platform
Volgens onze collega’s van Autocar staat de PF-Zero op een modulair platform dat samen met het Kroatische Rimac en met de Formula E-afdeling van Mahindra (de grootste aandeelhouder van het merk) is ontwikkeld. Voor wie Rimac niet kent: dat merk heeft zopas de C-Two onthuld, die 1.887 pk haalt uit 4 elektromotoren. De Bugatti Chiron mag gaan inpakken…
Eerste stap
De marktintroductie van de PF-Zero over twee jaar moet de dans openen voor een gamma van… SUV’s. In de komende 5 jaar mogen we er 3 verwachten om precies te zijn. De machtigste van allemaal, de PF-One, moet de Lamborghini Urus van antwoord dienen. Dankzij 940 pk tikt hij de 100 km/u in minder dan 3 seconden aan. En hij wordt ondersteund door een batterijpakket van 140 kWh. Zijn kleine broertjes, met een toegeknepen versie van dezelfde aandrijflijn, richten het vizier op respectievelijk de Porsche Cayenne en Macan en worden allemaal op hetzelfde platform ontwikkeld.
Geld, geld, geld…
De toekomst van Pininfarina ziet er rooskleurig uit. Mahindra belooft een startinvestering van 100 miljard dollar om het nieuwe gamma te ontwikkelen. De PF-Zero komt in 2020 op de markt in 150 exemplaren, met een prijskaartje dat in de buurt zou komen van dat van de Bugatti Chiron.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!