Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Hier is de hybride Porsche 911 GTS T-Hybrid

Geschreven door Iwan Kneuts op 28-05-2024

De facelift van de Porsche 911 introduceert de langverwachte hybrideversie: de GTS T-Hybrid. Maar in tegenstelling tot bij Ferrari, McLaren en Lamborghini is het geen PHEV geworden.

Daar is hij dan, de aangekondigde hybride Porsche 911. Een PHEV is die nieuwe GTS T-Hybrid niet geworden, wel een mildhybride, met een elektrische turbo en een elektrische hulpmotor in de PDK-versnellingsbak.

Porsche 911  GTS T-Hybrid

Een Porsche-boxermotor met maar één enkele turbo, dat is geleden van de allereerste 911 Turbo, dit jaar precies een halve eeuw geleden. Een model dat berucht was vanwege zijn gigantische turbogat, dat rijden met die 300 pk sterke bolide bijzonder delicaat maakte. Twee kleinere turbo’s brachten vervolgens soelaas.

Euro 7

Dat Porsche vandaag toch terugkeert naar dat enkele ‘slakkenhuis’, heeft alles te maken met de steeds stringentere emissienormen. Om aan de Euro 7-norm te kunnen voldoen moet de verhouding tussen lucht en benzine in de verbrandingskamer te allen tijde 14,7 over 1 bedragen (lambda gelijk aan 1). Wat wil zeggen dat de werkelijke hoeveelheid lucht die nodig is voor de verbranding, overeenkomt met de hoeveel lucht die theoretisch nodig is om één liter brandstof optimaal te kunnen verbranden. 

Porsche 911  GTS T-Hybrid

Om dat te bereiken kreeg de nieuwe 911 Carrera GTS niet alleen één grote turbo, maar ook een volledig nieuwe, grotere motor. De nieuwe zescilinder-boxer heeft een cilinderinhoud van 3,6 liter. Een grotere longinhoud betekent niet noodzakelijk dat de motor ook fysiek groter is geworden. Integendeel, de nieuwe flat six is net compacter en lichter dan zijn voorganger. 

Nordschleife

Maar hoe zit dat nu met het beruchte turbogat? Aan de nieuwe GTS-motor zitten een elektrisch aangedreven turbo én een in de versnellingsbak geïntegreerde elektromotor. Die mildhybride ondersteuning zorgt niet alleen voor meer vermogen en koppel – maar liefst 541 pk en 610 Nm in totaal – maar ook voor een directe respons van de motor op de bevelen van de rechtervoet. Porsche heeft het graag over een “elektrische boost”, tot meerdere eer en glorie van de sportieve rijsensaties.

Porsche 911  GTS T-Hybrid

Veel meer kunnen we er voorlopig niet over zeggen, maar de nieuwe 911 GTS T-Hybrid rondde de Nordschleife wel zomaar eventjes 8,7 seconden sneller dan zijn voorganger zonder elektrische bijstand.

Zonder stekker

Voor alle duidelijkheid: het gaat hier dus niet om een plug-inhybride zoals in de Cayenne of de Panamera E-Hybrid. De 911 Carrera GTS T-Hybrid is zelfs geen full hybrid, want hij kan niet op zijn elektromotor alleen rijden. Daardoor heeft hij wel genoeg aan een compacte batterij, zodat Porsche erin geslaagd is om het gewicht onder de 1.600 kilogram te houden.

Daarvoor hebben ze in Züffenhausen onder andere wel de achterste zitjes moeten opofferen. Standaard is de GTS dus een tweezitter, maar als je niet maalt om hun 10 kilogram extra, dan zijn die achterzitjes gewoon nog verkrijgbaar als gratis optie.

Porsche 911  GTS T-Hybrid

Omdat de mildhybride krachtbron ondanks alles toch meer gewicht legt op de achteras, koos Porsche ervoor om de GTS standaard van achterwielbesturing te voorzien. De sturing van de dynamische chassiscontrole PDCC maakt gebruik van het elektrische hoogspanningscircuit, met als voordeel dat de actieve sturing van de antirolstabilisatoren sneller en preciezer kan werken. Een GTS-eigen sportophanging met variabele schokdempers verlaagt de rijhoogte met 1 centimeter en zorgt voor een GTS-eigen rijgedrag. 

Facelift

De updates aan de carrosserie zijn eerder functioneel dan esthetisch. De GTS T-Hybrid krijgt een specifieke voorbumper, die wordt gedomineerd door twee gigantische luchtinlaten met aan weerszijden van de auto vijf verticale, actieve flappen en één verborgen flap. Wanneer de motor niet te hard hoeft te werken, worden die lamellen gesloten om de luchtweerstand te verlagen. Bij zware belasting, bijvoorbeeld tijdens het rijden op circuit, gaan ze daarentegen volledig open.

Porsche 911  GTS T-Hybrid

Onder de auto zorgen adaptieve diffusors voor een optimalisering van de luchtstroom, die achteraan uitmondt in een hertekende diffusor met de twee kenmerkende uitlaatpijpen.

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten