De eerste Range Rover met laadkabel is op komst. Tot op heden konden Land Rover-klanten die een hybride willen enkel kiezen voor een ‘mild hybrid’ met een V6-diesel. Die kan helaas niet rekenen op de fiscale voordelen die zijn rivalen wel genieten met hun plug-in hybride technologie en de daaruit volgende “kunstmatig” lage CO2-uitstoot. Daar komt binnenkort verandering in. De groep Jaguar Land Rover kondigde onlangs nog aan dat zijn hele gamma tegen 2020 enkel nog hybride of zuiver elektrische aandrijflijnen krijgt. De eerste modellen die plug-in hybride technologie krijgen, zijn ‘koning’ Range Rover en Range Rover Sport. Onlangs nog betrapten we daar prototypes van, maar deze keer kregen we een officiële bevestiging. Ralf Speth, de baas van het Britse merk, belooft dat de modellen nog eind dit jaar bij de dealers staan.
300 pk en 50 kilometer
Net zoals BMW (X5 xDrive40e) en Volvo (XC90 T8), die de stekkerhybride aandrijflijn van hun SUV’s baseren op een 2.0-turboviercilinder op benzine, zou ook JLR zijn Range Rover (Sport) PHEV laten voortstuwen door zijn recente 2.0-turbobenzine. Dankzij de ondersteuning van de elektromotor zou het totaalvermogen uitkomen op 300 pk en 400 Nm. De batterijmodule van zijn kant zou hem zo’n 50 kilometer lang zuiver elektrisch kunnen aandrijven. Het blijven natuurlijk Range Rovers, dus de vierwielaandrijving is standaard en de terreincapaciteiten zijn onaangeroerd. De gehomologeerde CO2-uitstoot zou echter naar zo’n 60 g/km moeten zakken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!