De groep Jaguar Land Rover kondigde een paar dagen geleden al aan dat hij vanaf 2020 enkel nog modellen gaat bouwen met een of andere vorm van elektrische aandrijving of ondersteuning. Het gaat dan om zuiver elektrische modellen zoals de Jaguar I-Pace aan het ene uiterste tot auto’s met een zeer lichte hybridisering in de vorm van een 48V-boordnetwerk aan het andere. Tussen die twee extremen gaat de Britse autobouwer uiteraard plug-in hybrides aanbieden. Ter gelegenheid van het autosalon van Frankfurt vernamen we trouwens dat het eerste van die modellen een Range Rover wordt en dat die al tegen het eind van het jaar klaar is.
2.0 Ingenium
De aandrijflijn van deze eerste plug-in hybride van de groep is opgebouwd rond de nieuwe 2.0-turboviercilinder op benzine uit de Ingenium-familie. Hij wordt gecombineerd met een bij JLR zelf ontwikkelde elektromotor. De lithium-ionbatterij wordt ingebouwd in de wagenbodem en de ZF-achttrapsautomaat moet de samenwerking tussen de twee motoren regelen. Aanvankelijk zou deze nieuwe aandrijflijn zich baseren op de krachtigste variant van de 2.0 Ingenium met 300 pk. Later volgen andere modellen met meer bescheiden vermogens.
Range Rover eerst
De lithium-ionbatterijen zouden een elektrisch rijbereik van zo’n 45 kilometer mogelijk moeten maken. De Range Rover mag dan wel de spits afbijten als eerste plug-in hybride bij JLR, maar heel wat andere modellen zullen in zijn kielzog volgen. Eerst komt de Range Rover Sport, maar ook heel snel de recente Velar en vervolgens de Jaguar F-Pace, XF en XJ.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!