Aangezien er binnenkort ook Zoë 2 aankomt, is van de Clio geen volledig elekrische versie voorzien, zoals dat wel het geval is bij de Peugeot 208. Binnen het jaar komt er wel een technisch opvallende hybride versie, E-Tech Hybrid genoemd.
Met Nissan
Deze Clio is voorzien van een atmosferische 1,6 liter viercilinder (van Nissan-origine) die 67 kW/91 pk levert. Daarnaast zijn er twee elektromotoren, een van 35 kW (die ook rechtstreeks de wielen kan aandrijven) en een van 15 kW die vooral als alternator en startmotor fungeert. In plaats van een automaat of CVT is het aandrijfgeheel voorzien van een bak met klauwkoppelingen, zonder synchro’s. Er is ook geen koppeling, het is de elektrische motor van 15 kW die telkens voor het juiste toerental zorgt om de tandwielen schokvrij in elkaar te laten klikken.
1.2 kWh
Deze E-Tech Hybrid is voorzien van een 1,2 kWh batterij waarmee de Clio zo’n 2 tot 3 km elektrisch kan rijden. Ze wordt constant bijgeladen door de elektrische motor van 35 kW. Daarom maakt Renault zich sterk dat deze HEV Clio in de stad zowat 80% van de tijd elektrisch kan rijden en daar gemiddeld zo’n 40% minder verbruikt dan een gelijkaardige benzinemotor van ± 95 kW/130 pk.
Ook in PHEV
Van deze techniek komt er ook een PHEV-versie (plug-in dus) met 150 pk en een batterij van 9,8 kWh, die eveneens vanaf volgend jaar zal worden aangeboden, maar dan wel in de nieuwe Captur en in de Mégane. Een uitgebreid technisch artikel over deze interessante technologische combinatie mag u binnenkort verwachten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!