Nadat Renault al miljarden euro’s heeft geïnvesteerd in zijn elektrische projecten, beginnen de Fransen nu aan hybride oplossingen te werken voor hun modellen. De nieuwe Mégane, die volgend jaar op de markt komt, krijgt tegen 2017 een mild hybride dieselversie met de naam Hybrid Assist.
Dieselmotor ondersteunen
De constructeur vertelt in het persdossier rond de nieuwe Mégane dat het “rekent op een CO2-uitstoot van 76 g/km” met deze aandrijfgroep en dat hij op de normverbruikscyclus “minder dan 3,0 l/100 km” zou verstoken. Die veelbelovende cijfers zouden te danken zijn aan een energierecuperatie wanneer de auto vertraagt. Die energie zou dan kunnen worden hergebruikt om de verbrandingsmotor te ondersteunen bij lage toerentallen en “onder bepaalde gebruiksomstandigheden”.
Later plug-in hybride
Het Hybrid Assist lijkt ons maar een eerste stap in de hybridisering van Renault. Het merk gaf eerder al toe aan plug-in hybrides te werken, onder meer met de conceptcar Eolab, die vorig jaar op het salon van Parijs werd voorgesteld. Al staat Renault ook niet te springen om onmiddellijk met plug-in hybrides op de markt te komen, want volgens commercieel directeur Jerome Stoll “is niet iedereen bereid om de meerkost te betalen van die technologie,” en “is slechts 1 % procent van het wereldwijde wagenpark een plug-in hybride”.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!