De Franse constructeur Renault laat weten dat het niet van plan is om binnenkort plug-in hybride modellen op de markt te brengen. Commercieel directeur Jerome Stoll legt het als volgt uit: Niet iedereen is bereid om een meerprijs te betalen en hybrides nemen maar 1 procent in van de wereldmarkt. De mededeling wordt door velen met verbazing onthaald, aangezien de technologie al bestaat binnen de Renault-Nissangroep en vanaf 2018 zou worden geïntroduceerd in de SUV Kadjar. Die zou zijn basis delen met de Qashqai Zeod (voor 'Zero emission on demand') van Nissan, dat zelf in de Verenigde Staten en Japan al heel wat 'gewone' hybride modellen op de markt bracht. De Qashqai/Kadjar zouden zich van die modellen onderscheiden door een lithium-ionbatterij die een zuiver elektrisch rijbereik van 50 kilometer mogelijk maakt.
Ergens begrijpen we de voorzichtigheid van Renault wel, dat een zware prijs heeft betaald voor het te vroeg op de markt brengen van zijn elektrische modellen. Maar anderzijds zijn de verkoopcijfers van plug-in hybrides niet verwaarloosbaar, want in 2014 werden er in Europa 40.000 van verkocht, terwijl in dezelfde periode 65.000 elektrische auto's werden verkocht. En het ziet ernaar uit dat de plug-ins de EV's binnenkort zullen inhalen, vooral door de naderende veralgemening van milieuzones in Europese steden en het door Europa opgelegde uitstootgemiddelde van 95 g/km tegen 2021, dat zonder plug-intechnologie onhaalbaar lijkt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!