Skoda lijkt zijn budgetroeping van weleer dan toch nog niet helemaal vergeten te zijn. De concurrentie van betaalbare volledig elektrische SUV's uit het Verre Oosten brengt het Tsjechische merk ertoe een nieuwe instapversie te introduceren van de Enyaq. Die rol werd tot dusver vervuld door de iV 60, die kon rekenen op 180 pk en dankzij een batterij van 58 kWh een rijbereik tot 399 km kan voorleggen... maar ook een basisprijs heeft van op dit moment 49.495 euro.
Daarmee is die Skoda Enyaq iV 60 dus een pak duurder dan een hele resem elektrische SUV's met Chinese roots, zoals de BYD Atto 3 (43.990 euro), de MG ZS EV (35.885 euro) of de Seres 3 (39.990 euro), die weliswaar allemaal een stuk compacter zijn dan de Tsjech. Maar ook de ongeveer even grote Aiways U5 (39.627 euro) is een pak interessanter geprijsd. En zelfs een Tesla Model Y kost in RWD-configuratie minder (46.990 euro) dan een Enyaq iV 60.
Minder dan 40.000 euro?
Met de Enyaq iV 50 lijkt Skoda echter opnieuw naar de gunst van particuliere gezinnen te dingen, want de constructeur belooft voor deze nieuwe instapversie een vanafprijs van "minder dan 40.000 euro". Voor dat bedrag krijg je nog altijd een volledig elektrische SUV van 4,65 meter op het MEB-platform van de VW-groep, maar dan met een motor van 'slechts' 109 kW/148 pk die de achterwielen aandrijft, terwijl de capaciteit van de batterij wordt teruggeschroefd tot 55 kWh (52 netto).
Daarmee slinkt het WLTP-rijbereik van de Skoda Enyaq iV wel tot 365 km, dus in de praktijk zal je waarschijnlijk blij mogen zijn om 300 km ver te geraken op één laadbeurt. Dat is natuurlijk het compromis dat je moet maken. Gelukkig dan de Enyaq iV 50 snelladen tot 110 kW, waardoor laden van 10 tot 80% aan een DC-lader in ideale omstandigheden slechts 36 minuutjes in beslag zou moeten nemen.
LEES OOK: Wat is het echte rijbereik van de Skoda Enyaq RS?
Ondanks zijn interessante basisprijs zal de Skoda Enyaq iV 50 verder standaard kunnen rekenen op een achteruitrijcamera, parkeersensoren achteraan én vooraan, een navigatiesysteem, een centraal scherm van 13 duim en aluminium wielen van 19 duim. Hoeveel de vanafprijs exact zal bedragen in België (en of die dus daadwerkelijk onder de 40.000 euro zal liggen), is nog niet bekend.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!