Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Dit is de nieuwe McLaren 750S

Geschreven door Klaas Janssens op 26-04-2023

Geen volledig nieuw model, maar toch meer dan een facelift van de 720S: hier zijn de nieuwe McLaren 750S en 750S Spider.

Bij zijn lancering in 2017 deed de McLaren 720S de concurrentie uit Maranello en Sant'Agata Bolognese verschrikt opkijken, want de Britse supersportwagen beschikte over talenten waarop Ferrari noch Lamborghini meteen een antwoord vonden. Inmiddels zijn we zes jaar verder en is het aan Woking om te reageren. Dat doen ze met de nieuwe McLaren 750S.

Nu ja, nieuw. De McLaren 750S is eerder een doorgedreven evolutie van zijn voorganger. In vergelijking met de 720S zou 30% van de onderdelen nieuw zijn. De wijzigingen beperken zich niet tot het koetswerk of het interieur, ook onderhuids verandert er het een en het ander. Een overzicht van de belangrijkste updates en upgrades:

Koetswerk

Bekijk je enkel het design van de nieuwe McLaren 750S, dan zou je inderdaad van een bescheiden facelift kunnen spreken. Ten opzichte van de 720S verandert vooral de voorzijde, met een wat gladdere voorzijde die nieuwe koplampen draagt. Ook de motorkap en de achterpartij kreeg een nieuw ontwerp, met slankere achterlichtblokken en voortaan centraal gemonteerde uitlaatpijpen.

Ook aerodynamisch ondergaat de McLaren 750S enkele verbeteringen, wat resulteert in een nieuwe splitter onder de neus en een herwerkte spoiler op de billen. Die actieve achtervleugel staat wat hoger en groeit met 20%, en belooft dus meer neerwaartste druk bij het nemen van bochten en onder het remmen.

McLaren 750S

Interieur

Middels opgewaardeerde materialen, lichtere sportstoelen en een aangescherpt ontwerp voor zowel het instrumentarium, de digitale displays als de middenconsole wil de cockpit van de nieuwe McLaren 750S meer klasse uitstralen. Ook sfeerverlichting is voortaan mogelijk. 

De nieuwe 750 komt ook met zogeheten McLaren Control Launcher, een sneltoets die je favoriete settings van onder meer de aandrijflijn, het chassis en de transmissie bundelt.

McLaren 750S

Aandrijfgeheel

Geen elektrokracht, de McLaren 750S zweert bij de gekende 4 liter-V8. Die biturbobenzine is goed voor een systeemvermogen van 750 pk en voor een maximumkoppel van 800 Nm, power die op het asfalt gezet worden via een sequentiële zeventrapstransmissie met aangebakte overbrengingsverhoudingen. 

McLaren 750S

Prestaties

De McLaren 750S sprint in 2,8 seconden van 0 naar 100 en in 7,2 seconden van 0 naar 200 km/u. De Spider is 50 kilogram zwaarder, waardoor de topless 750S 7,3 seconden nodig heeft om vanuit stilstand naar 200 km/u te knallen. De topsnelheid bedraagt 330 km/u.

McLaren 750S

Onderstel

De aanpassingen aan het onderstel moeten de Mclaren 750S een betere balans bezorgen. De uit koolstofvezel vervaardigde monocoque is dezelfde, maar wordt voortaan gecombineerd met een breder spoor aan de voorzijde (+60 mm), met een nieuwe demping en met de slimmere ProActive Chassis Control III. 

En de LT?

Het is niet duidelijk of de nieuwe McLaren 750S nog een hardcore LT-afgeleide krijgt.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten