Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi A7 Sportback: hoogtechnologisch

Verwachte lancering : 01-02-2018

Geschreven door Olivier Duquesne op 19-10-2017

Audi’s vijfdeurcoupé A7 Sportback erft de technologie van de A8. Zonder zijn profiel fundamenteel te veranderen neemt het design de nieuwe stijlcanons over van het merk met de vier ringen.

De Audi A7 Sportback begint aan zijn tweede generatie. De vijfdeurscoupé, of, zoals Audi hem noemt, de coupé-berline-break, lanceert in feite de nieuwe A6-familie, voor de berline en de break. Hij maakt gebruik van de evoluties die we zagen opduiken op de nieuwe A8, vooral dan op het vlak van kunstmatige intelligentie. Zo kan je de A7 Sportback in een parkeerplaats laten rijden zonder dat je aan boord zit. Een en ander laat zich bedienen via een smartphone-app. Onderweg kan de A7 rekenen op 39 rijhulpsystemen die berusten op 5 radars, 5 camera’s, 12 ultrasoonsensoren en een laserscanner.

HD-look

We kunnen moeilijk van een stijlbreuk spreken. De proporties lijken wel meer evenwichtig, zeker op de 21-duimvelgen. Vooraan krijgt hij een sterkere uitstraling met zijn nieuwe radiatorrooster en zijn luchtinlaten onderin de bumper. Zoals gebruikelijk binnen de VW-groep heeft Audi veel werk gemaakt van zijn laserkoplampen “HD Matrix LED” en zijn achterlichten om de nieuwkomer van zijn voorganger te onderscheiden. De A7 Sportback is 4.969 millimeter lang, 1.908 millimeter breed en 1.422 millimeter hoog en heeft een wielbasis van 2.926 millimeter. Het interieur zou ruimer zijn geworden. De kofferinhoud varieert van 535 tot 1.390 liter, met een kofferklep die toegang geeft tot een 1.050 millimeter brede laadvloer.

4 types ophanging

Achterop de A7 klapt een spoiler uit vanaf 120 km/h. Die draagt zijn steentje bij aan het rijgedrag van de vijfdeurscoupé, waarvan hele stukken van de ophanging opnieuw zijn ontwikkeld. De klant kan kiezen tussen liefst vier types ophanging: klassieke stalen veren, een 10 millimeter lager sportonderstel, actieve schokdempers en luchtveren. Ook vierwielaandrijving behoort tot de mogelijkheden.

Milde hybride

Alle motoren zijn uitgerust met een MHEV-systeem, wat staat voor Mild Hybrid met een circuit van 48 Volt. Daarmee kan op kruissnelheid tot 12 kW aan vermogen worden bespaard, wat het verbruik met tot 0,7 l/100 km kan drukken. Bij de lancering in februari volgend jaar biedt Audi de A7 Sportback aan met een 3.0 V6 TFSI, die voortaan 55 TFSI heet, met 340 pk en 500 Nm (0 naar 100 km/h in 5,3 seconden en 6,8 l/100 km op de NEDC-cyclus). Later volgen nog andere motoren, op benzine of diesel en met 4 of 6 cilinders.

MMI

Ook aan boord is veel spitstechnologie te vinden. Naast de ‘virtuele cockpit’ van 12,3 duim en het centrale scherm van 10,1 duim kan je de draai- en drukknoppen op de middenconsole laten vervangen door een tweede aanraakscherm van 8,6 duim voor de bediening van de klimaatregeling en de comfortfuncties. Audi heeft ook oplossingen om een lichtsfeer op maat te creëren en om met de buitenwereld in contact te blijven. Zo zijn er liefst 400 parameters die kunnen worden ingesteld. De A7 Sportback kan ook met stemcontrole worden bediend.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten