Wie had in 1992 gedacht dat de toen gepresenteerde RS2 een hele reeks sportmodellen zou inleiden? In 1999 volgde de RS4 met V6-biturbo, in 2005 schakelde Audi over op een atmosferische V8. Ook de in 2012 voorgestelde, maar nog enkel als Avant verkrijgbare modelgeneratie droeg een achtpitter in de neus. Maar intussen doet de RS4 Avant het bij een 2,9 liter-V6. En die gebruikt Audi opnieuw voor de facelift van deze sportbreak.
280 km/u!
De slechts 182 kilogram wegende V6 2.9 TFSI ontwikkelt opnieuw 450 pk voor een maximaal koppel van 600 Nm, beschikbaar tussen de 1.900 en de 5.000 toeren per minuut. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt niet langer dan 4,1 seconden, met het optionele RS Dynamic Pack wordt de elektronische snelheidsbegrenzer verlegt van 250 naar 280 km/u. Schakelen doe je via een Tiptronic-achttrapsautomaat, voor de aandrijving vertrouwt de RS4 Avant op de Quattro-vierwielaandrijving met centraal Torsen-differentieel. Optioneel: de DRC-ophanging en de kermische remmen.
Facelift
Het interieur krijgt de updates die Audi onlangs introduceerde bij de facelift van de A4, waarbij extra connectiviteitsmogelijkheden hand in hand gaan met een opgewaardeerde MMI-module en een hertekend dashboard. Het koetswerkdesign loopt voortaan in lijn met dat van de nieuwe RS6 Avant, waarbij vooral de agressiever gesneden frontpartij opvalt. De prijzen zijn nog niet bekend. Ter indicatie: ze beginnen bij €81.400 in Duitsland.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!