Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / BMW 128ti: Golf GTI-concurrent uit Beieren

Geschreven door Yeelen Möller op 17-09-2020

Terwijl de BMW M135i de snelste versie is van de hatchback, moet de 128ti de leukste worden. De nieuweling verliest wat vermogen, maar is ook lichter door het gebrek aan vierwielaandrijving.

BMW omarmt zijn overstap naar voorwielaandrijving door ook een sportieve voorwieltrekker op de markt te brengen: de 128ti. Een M-badge geven aan het nieuwe model gaat nog een stapje te ver, dus haalt BMW de ti-badge van onder het stof. De M135i werd als basis genomen, maar om de verkoop daarvan niet te veel te kannibaliseren, werd het vermogen van zijn tweeliter teruggeschroefd naar 265 pk. Een kleine 50 pk minder, maar de 128ti moet ook 80 kilo minder meesleuren door het gebrek aan een aandrijfas naar de achterwielen. 

GTI in het vizier

De BMW 128ti snelt in 6,1 seconden naar de 100 km/u en haalt een topsnelheid van 250 km/u. Een 8-trapsautomaat is standaard, voorlopig lijkt er geen manuele optie te komen. Naast het lagere gewicht heeft BMW ook gewerkt aan het onderstel van de 128ti om het dynamischer en leuker te maken, terwijl een sperdifferentieel op de vooras voor een betere tractie moet zorgen. De prijs zou naar verluidt in de buurt van de VW Golf GTI liggen, maar in november hebben we zekerheid.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten