Goede dingen komen in drievoud, daarom presenteert Volkswagen de nieuwe Golf meteen als GTD, GTE én GTI. De drie sportievelingen maken hun debuut op het autosalon van Genève, dat volgende week de deuren opent. De Belgische commercialisatie staat gepland voor deze zomer, de GTD debuteert in de herfst.
De sportieve varianten van de Volkswagen Golf 8 krijgen dezelfde koetswerkaanpassingen. Daarbij springt vooral de led-strip tussen de koplampen en de hertekende voorbumper in het oog, met specifieke koelopeningen en nieuwe led-verlichting. De bredere 17-duimsvelgen, zijschorten en dakspoiler gaan hand in hand met een verlaagde sportophanging die het koetswerk 1,5 centimeter dichter tegen het asfalt legt. Achteraan herken je de GTI aan de twee enkele, aan weerskanten van de diffusor geplaatste einddempers. De GTD doet het met dubbele uitlaatpijpen, die van de GTE verstoppen zich onder de achterbumper.
GTI
De VW Golf GTI blijft de 2 liter-turbobenzine van de vorige generatie trouw. Net zoals bij de Performance-versie van de vorige generatie ontwikkelt de TSI-krachtbron een piekvermogen van 245 pk voor een maximumkoppel van 370 Nm, power die naar de voorwielen gesluist worden via een handgeschakelde zes- of een gerobotiseerde zevenversnellingsbak. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 6,3 seconden en de elektronisch geregelde topsnelheid bedraagt 250 km/u. Later voegt Volkswagen een nog krachtigere TCR-versie van de GTI aan het Golf-gamma toe.
GTD
De VW Golf GTD draagt een 2.0 TDI tussen de voorwielen, hier goed voor 200 pk en 400 Nm. Wolfsburg levert de GTD enkel en alleen met de DSG-transmissie met zeven verhoudingen en dubbele koppeling. De motor komt met zogeheten "Twin Dose Selective Catalytic Reduction" met dubbele Adblue-injectie, wat ervoor moet zorgen dat dit een van de schoonste dieselmotoren uit de geschiedenis moet worden.
GTE
Ook de plug-inhybride VW Golf GTE keert terug, voortaan met evenveel vermogen als de GTI (245 pk) en met evenveel koppel als de GTD (400 Nm). Het hybride aandrijfgeheel combineert een 1.4 TSI met een elektromotor van 85 kW, met een lithium-ionbatterij van 13,0 kWh en met een stekkerfunctie. Schakelen doe je via de dubbel gekoppelde DSG-robotbak met zes versnellingen. Officiële WLTP-cijfers ontbreken vooralsnog, maar reken op een elektrische topsnelheid van 130 km/u, op een emissieloze autonomie van 60 kilometer en op een CO2-uitstoot van maximum 40 gram per kilometer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!