De BMW XM is het eerste specifieke M-model sinds de legendarische M1, ontwikkeld ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van de Motorsport-afdeling van de Beierse constructeur. En dan moet je uitpakken, natuurlijk. Niet alleen met een agressief lijnenspel, maar ook met een berg vermogen en flitsende prestaties.
De BMW XM M Hybrid debuteerde dan ook met een plug-inhybride V8-biturbo, een geëlektrificeerd 4,4 liter-blok dat goed is voor een systeemvermogen van 635 pk en een maximumkoppel van 800 Nm. Nog niet krachtig genoeg? Dan moet je de nog gekkere BMW XM Label Red hebben, die 738 pk en 1.000 Nm uit diezelfde V8 schudt.
Maar trop kan soms ook teveel zijn... Op de modelpagina van BMW Duitsland kwam de nieuwe XM 50e alvast even piepen.
BMW XM 50e met zes-in-lijn
Daarom wordt het gamma uitgebreid met de BMW XM 50e, een wat minder exuberante variant die aangedreven wordt door een plug-inhybride zes-in-lijn. Die geëlektrificeerde 3 liter-krachtbron op benzine vind je ook in het vooronder van de BMW M760e xDrive.
In de BMW XM 50e is de zespitter goed voor een systeemvermogen van 475 pk en een maximumkoppel van 700 Nm. Die power wordt op alle vier de wielen gezet via de bekende M Steptronic-achttrapsautomaat. Dat volstaat om de flink uit de kluiten gewassen SUV in 5,1 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen.
Het volgens de WLTP-protocol berekende normverbruik van de BMW XM 50e bedraagt 1,4 liter en 32,5 kWh per 100 kilometer, het CO2-equivalent van 31 gram per kilometer. Met een volle batterij bedraagt het elektrische rijbereik van de stekker-SUV tot 84 kilometer. Het is nog wachten op de Belgische prijs en commercialisatie.
Bron: Bimmerpost
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!