Het Grip Control is een trekkrachtcontrolesysteem dat is geïntegreerd in het ESP dat de trekkracht van de aangedreven voorwielen regelt. Dat gebeurt in vijf werkingsmodi, die worden gekozen door de bestuurder via een draaiknop. Hij geeft daarmee aan of de ondergrond voldoet aan de omschrijving "standaard", "sneeuw", "allewegen", "zand" of gewoon "ESP Off". Elk programma laat de trekkrachtcontrole volgens andere criteria werken.
In de stand "standaard", op de weg dus, werkt het systeem zoals elk ASR (Anti Slip Regulation). In de sneeuw laat het daarentegen meer wielspin toe en wordt elk wiel apart geregeld. Boven 50 km/h wordt echter automatisch weer voor de standaardstand gekozen. In "allewegen", wat vooral slaat op modderparcours en nat gras, mag één van de aangedreven wielen stevig spinnen om grip te vinden, terwijl het andere zoveel mogelijk koppel toebedeeld krijgt. Deze stand is actief tot 80 km/h. In de stand "zand" laat het systeem een klein beetje wielspin toe tot 120 km/h. De stand "ESP Off" schakelt alle rijhulpsystemen uit die door het ESP worden geregeld: trekkracht- en stabiliteitscontrole. Maar boven 50 km/h schakelt het zichzelf weer in.
Grip Control wordt beschikbaar als optie op de allewegenversies XTR 1.6 HDi 92 en 1.6 HDi 110 FAP van de Berlingo, die standaard al zijn uitgerust met een 10 millimeter hogere ophanging en een beschermingsplaat onder de motor. Verder hebben deze versies banden van het type Michelin Latitude Touer M+S (maat 205/65 R15), die aan alle ondergronden zijn aangepast, met inbegrip van sneeuw, zodat ze een apart set winterbanden overbodig maken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!