Het Europese Maxus-aanbod telt niet alleen een SUV (de eUniq 6) en een monovolume (Mifa 9), met de T90 EV bracht de Chinese constructeur ook een elektrische pick-up op onze markt. En blijkbaar smaakt dat naar meer, want ook de onlangs op de IAA Transportation in Hannover voorgestelde Maxus eTerron 9 komt onze kant uit.
In tegengstelling tot de T90 EV, die buiten Europa ook verkrijgbaar als stekkerhybride, houdt de Maxus eTerron 9 het bij een elektrische aandrijflijn. Die bestaat uit twee elektromotoren, vooraan gooed voor 170 en achteraan zelfs voor 272 pk - goed voor een systeemvermogen van 442 pk. Het All-Terrain System (ATS) biedt zes voorgeprogrammeerde rijmodi die zich richten op verschillende omstandigheden en ondergronden.
Batterij, rijbereik en laden
De Maxus eTerron 9 gebruikt een batterijpakket met een capaciteit van 102 kWh dat een rijbereik van 430 kilometer belooft (WLTP). Snelladen op gelijkstroom (DC) kan aan maximaal 115 kW, zodat je aan een 40 minuten genoeg hebt om de batterijen weer op 80% van hun capaciteit te brengen. De prestaties van het accupakket zouden profiteren van het zogeheten Tetris-ontwerp en van de thermische koeling van de cellen.
Natuurlijk beschikt de Maxus eTerron9 over een zogeheten vehicle-to-loadfunctie (V2L), die deze elektrische pick-up verandert in een gigantische powerbank. Naast meerdere 2,2 kW-aansluitingen in de enorme frunk (236 liter!) en op de laadvloer is er ook een externe 6,6 kW-aansluiting, die je kan gebruiken om elektrisch gereedschap van stroom te voorzien.
Laadruimte en trekvermogen
Het koetswerk van de Maxus eTerron 9 is 5,50 meter lang. Omdat je de achterwand van de bestuurderscabine met een druk op de knop kan verlagen, is de laadruimte van de elektrische pick-up tot 2,40 meter lang. Het laadvermogen bedragt 620 kilogram, het maximale trekvermogen zelfs 3,5 ton. Om het laden en lossen te vereenvoudigen komt de luchtvering met een Easy Load-functie die de eTerron 9 met 60 millimeter verlaagt.
Omdat je ook de twee voorzetels volledig kan neerklappen, kan je het interieur veranderen in een plaats om te slapen. Het interieur oogt strak en modern, bovenop het dashboard staat een enorme multimediamodule die twee displays (voor het instrumentarium en het infotainment) bundelt. De Maxus eTerron 9 maakt zijn Europese debuut nog in de loop van 2024, maar op Belgische prijzen blijft het nog even wachten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!