Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Volkswagen Transporter/Caravelle officieel onthuld

Geschreven door Steven Appelmans op 01-08-2024

Trommels en trompetten, want de nieuwe Volkswagen Transporter (en de voor personenvervoer afgeleide Caravelle) zijn gearriveerd! Al zijn ze in Wolfsburg precies iets minder enthousiast dan bij voorgaande generaties. Hoe zou dat toch komen?

Zij die AutoGids wat volgen - hetzij via deze weg, hetzij via het magazine - weten allang dat Volkswagen voor zijn bedrijfsvoertuigen de uitgestoken hand van Ford heeft aangenomen. Zo is de Amarok een Ford Ranger-met-VW-badge, net zoals deze Transporter/Caravelle in essentie een Ford Transit/Tourneo Custom is. In ruil kreeg Ford de plannen van de Volkswagen Caddy voor zijn Transit/Tourneo Connect, terwijl het Blauwe Ovaal zich eveneens mocht bedienen van het MEB-platform voor zijn nieuwe Explorer EV en Capri EV.

Gelukkig beseffen beide merken dat ordinair knip-en-plak-werk anno 2024 gendaloos zou worden afgestraft door de alsmaar kritische consument. Zowel Ford als Volkswagen gieten dus een eigen saus over die identieke technische basissen. Specifiek voor de Transporter/Caravelle betekent dat een unieke voorpartij die duidelijk linkt naar de Volkswagen Multivan. Voor alle duidelijkheid, die Multivan is wel op en top Volkswagen, gezien die monovolumer bouwt op het MQB-onderstel. Of hoe beide VW-busjes enkel uiterlijk linken. En in generatie, want net als de Multivan wordt ook naar de Transporter verwezen als de T7.

Achteraan hint de Transporter dan weer naar de ID.Buzz. Een verwijzingin die wij dan weer niet zouden hebben gemaakt. De Transporter zal namelijk ook aangeboden worden met een elektrische aandrijving. Batterijtechnologie die (allicht) goedkoper in de markt zal worden gezet, terwijl het ding zich eveneens praktischer toont dan die ID.Buzz. Of hoe Volkswagen een kannibaal heeft opgenomen in zijn eigen rangen.

Pas als je er ook inschuift, merk je de verwantschap met de Ford. Op een wat meer uitgestoken opbergvak in het midden en wat andere omlijstingen na is de boordplank inwisselbaar. Achter de digitale tellerpartij van 12 duim en het 13 duim grote centrale aanraakscherm (beide zijn standaard) draait wel VW's eigen infotainment.

Koetsje-strek-je

DNA-analyse die er verder weinig toe doet. Bij welk merk je je bus ook inslaat, het belangrijkste is dat hij doet waarvoor je hem nodig hebt. Net als bij Ford kan je de Transporter dan ook in verschillende vormen krijgen. Als gewone bestelbus (met één zetelrij), met een dubbele cabine (tot zes zitplaatsen), als Kombi (utilitair personenvervoer) of als rijdend platform met dubbel cabine (om er nadien dan bijvoorbeeld een kiepbak op te monteren).

De T7 meet voortaan minstens 5,05 meter in de lengte, wat 14,6 centimeter meer is dan de T6.1. Ook de laadvloer groeide met 6,1 centimeter tot 2,6 meter. In combinatie met de toegenomen breedte van 14,8 centimeter tussen de wielkasten (nu 1,39 meter) maakt dat dat je Euro-paletten makkelijker in kan schuiven in de laadbak. Praktisch gemak dat je nog kan vergroten door zowel een langere wielbasis als een hoger dak te selecteren. Het basislaadvolume van 5,8 m³ stretcht zodoende tot 9 m³

Uiteraard is ook de Caravelle opnieuw van de partij. Da's een wat luxueuzer uitgedoste Kombi (mooiere stofjes, meer airbags, meer luidsprekers een betere airco, ...) die je vooral moet zien als grote taxi. Aan de top van de piramide staat dan - evenzeer opnieuw - de Panamerica die als volleerd terreinexpert met zijn vierwielaandrijving en hogere bodemvrijheid de Transporter dan wel Caravelle tot in alle hoeken van de wereld hoort te loodsen.

Van TDI tot EV

Keuzevrijheid die eveneens bestaat naar aandrijving toe. De EV-versie werd al even vermeld, een ecologisch alternatief dat later toegevoegd zal worden aan de line-up. De nettocapaciteit van de lihtium ions is daarbij altijd 64 kWh, voor het vermogen valt er te kiezen tussen een variant met 136 pk, eentje met 218 pk en een echte 'pakketracket' met 286 pk.

Tot dan - en allicht ook daarna - zal het gros van de Transporters toch nog altijd besteld worden met een TDI. Volkswagen laat daar keuze tussen een 2 liter-diesel met 110 pk, 150 pk of 170 pk. 

Voor zij die niet echt kunnen kiezen, is er ook een compromis in de vorm van de 232 pk sterke eHybrid-plug-inhybride. De 4MOTION-vierwielaandrijving is een optie, net als een achttrapsautomaat.

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten