We wisten al enkele maanden dat het Stellantis-trio Citroën ë-Spacetourer, Opel Zafira-e Life en Peugeot e-Traveller een vierde afgeleide zou krijgen bij Fiat, dat hiervoor de historische naam Ulysse opnieuw uit de kast haalde.
>> Lees ook – Fiat Ulysse maakt comeback
Weliswaar met het prefix 'E-' ervoor, want ook de Italiaan zal enkel te krijgen zijn met een volledig elektrisch aandrijfgeheel. Na de nieuwe 500 is de E-Ulysse dus het tweede elektromodel in het gamma van de Italiaanse constructeur.
Twee batterijpakketten
Net als zijn zo goed als identieke broertjes is de E-Ulysse te krijgen met twee batterijpakketten, meer bepaald van 50 of van 75 kWh. In dat laatste geval beschik je over een WLTP-rijbereik tot 330 kilometer. Het vermogen en koppel van de elektromotor bedraagt in beide gevallen 136 pk en 260 Nm.
Opladen kan standaard aan een snellader tot 100 kW, waarmee een lege batterij op drie kwartier tot 80 procent zou moeten kunnen worden opgeladen. Aan een gewone 11 kW-wallbox moet je uiteraard wat meer geduld oefenen.
7 of 8 zitplaatsen
De E-Ulysse kan worden besteld met 7 of met 8 zitplaatsen, waarbij het interieur volgens Fiat respectievelijk tot 12 of 16 mogelijke configuraties biedt. Ook de koetswerklengte kan worden gekozen: 4,95 of 5,3 meter, goed voor een laadvolume van respectievelijk 900 en 1.500 liter met alle zitplaatsen in gebruik of tot zelfs 4.200 en 4.900 liter in verhuismodus.
Uiteraard kan de E-Ulysse rekenen op de nodige technologie, of het nu gaat over veiligheidssystemen of over infotainment. De E-Ulysse wordt aangeboden in een naamloze basisversie of als Lounge, die er een echt vipbestelbusje van maken, met een gemotoriseerde achterklep (waarvan de achterruit apart kan worden geopend), een lederen bekleding en een panoramisch dak met sfeerverlichting. Opvallend is wel dat zelfs deze topversie het nog moet stellen met xenonverlichting en dus geen recht heeft op full led-koplampen.
De Fiat E-Ulysse zal worden gebouwd in de Franse Stellantis-fabriek van Hordain. De eerste leveringen zijn voorzien voor mei. Belgische prijzen zijn nog niet bekend, maar vermoedelijk zullen die niet ver uit de buurt liggen van die van zijn evenknieën bij Citroën, Opel en Peugeot (reken dus op minstens 52.000 à 53.000 euro...).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!