Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Ford Puma ST: de pittige katachtige

Geschreven door Frédéric Kevers op 24-09-2020

De nieuwe Ford Puma wordt geprezen voor zijn efficiënte chassis, maar het ontbrak hem aan een motor die paste bij zijn dynamische potentieel. Dat is nu opgelost met de sportieve Puma ST, die een agressieve look en leuke techniek krijgt.

De Ford Puma is nu een kleine SUV en scoort goed op commercieel vlak. De nostalgici die terugdenken aan de dynamiek van de oude coupé zullen blij zijn met de komst van deze ST-versie, die wat hete peper toevoegt aan de persoonlijkheid van deze hoogpotige kat. Het prijskaartje? De Puma ST begint bij 30.800 euro, terwijl de vollediger uitgeruste Puma ST Ultimate begint bij 33.800 euro.

Vermogen en wendbaarheid

Onder de motorkap van de Ford Puma ST zit een drukgevoede driepitter die een cilinderinhoud van 1,5 liter combineert met een piekvermogen van 200 pk en met een maximumkoppel van 290 Nm. De voorwielen worden aangedreven via een handgeschakelde zesversnellingsbak. De Puma ST heeft aan 6,7 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten en haalt een topsnelheid van 220 km/u. Maar Ford Performance gaat verder dan enkel de motor, de Puma ST krijgt ook een aangepast sportonderstel (dikkere stabilisatorstang, aangepaste achterophanging), een scherpere stuurinrichting (25% sneller), betere remmen (17% groter, rode remklauwen) en zwarte 19-duimsvelgen (met Michelin Pilot Sport 4S-banden).

Is dat nog niet genoeg, dan kan je net als bij de Fiesta ST kiezen voor het Performance Pack met een mechanisch sperdifferentieel tussen de aangedreven voorwielen. Wel standaard zijn de verschillende rijmodi, met naast de Normal en Sport ook de rijmodus Track en... Eco. Dan wordt er bij deellast één cilinder uitgeschakeld om het verbruik te doen dalen naar 6,0 l/100 km, met een CO2-uitstoot van 134 gram volgens NEDC (6,9 l/100 km en 155 gram volgens WLTP). 

Sportieve look

Je herkent de Ford Puma ST aan zijn specifieke koetswerk, dat aerodynamisch verantwoorde modificaties verwelkomt. De specifieke voorbumper zou niet alleen voor meer koeling zorgen, maar dankzij een splitter ook 80% meer downforce genereren. Bovenop de achterklep staat ook een grotere spoiler, maar we weten of die extra neerwaartse druk genereert. Onder de achterbumper hangen een dubbele uitlaat, verder noteren we een heleboel ST-badges en zwarte designdetails (het dak, de zijspigels, het rooster, de velgen, ...). Het interieur van de Puma ST wordt gedomineerd door de knappe sportstoelen van Recara-makelij en door het langs onderen afgeplatte sportstuurtje. Net als bij de gewone Puma geniet je ook van Android Auto/aApple CarPlay met een optioneel Bang&Olufsen-geluidssysteem.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten