In de loop van 2023 vervoegt de Ford Tourneo Courier het bestaande gamma, in 2024 volgt de 100% elektrische E-Tourneo Courier. Het betreft een compacte bestelbreak die zich onder de Tourneo Connect positioneert en die omschreven wordt als een MAV. Dat is creatief marketingjargon voor een multi-activity vehicle.
De Ford Tourneo Courier zou de rol van instapmodel gaan vertolken wanneer de Fiesta definitief op pensioen vertrokken is. De E-Tourneo Courier zal van de band rollen in het Roemeense Craiova, waar ook de Ford Puma gebouwd wordt, die volgend jaar ook een elektrische afgeleide krijgt.
Op benzine of helemaal elektrisch
De nieuwe Ford Tourneo Courier is gebaseerd op het voorwielaangedreven B2E-platform waarop de Fiesta en de Puma bouwen. Wie voor de Courier met verbrandingsmotor kiest, krijgt een 125 pk sterke Ecoboost-benzinemotor. Wie liever een elektrische E-Courier heeft, krijgt een elektrisch aandrijfgeheel dat 136 pk en 290 Nm verzamelt.
Het elektrische aandrijfgeheel van de nieuwe Ford Tourneo E-Courier haalt zijn stroom uit een batterij van 55 kWh, een accupakket dat een rijbereik van 370 kilometer belooft. Je kan snelladen aan 100 kW, zodat je een 35-tal minuten nodig hebt om de batterijen weer naar 80% van hun maximale capaciteit te brengen.
Wanneer volgt de Volkswagen-variant?
In tegenstelling tot de Tourneo Connect, komt de nieuwe Ford Tourneo Courier enkel als bestelbreak met vijf zitplaatsen. Bovendien is er geen link met Volkswagen, zoals dat wel het geval is voor de Tourneo Connect. Want dat is eigenlijk een VW Caddy met een Ford-frontje.
Het koetswerk van de Ford Tourneo Courier is 4,4 meter lang, heeft schuifdeuren achteraan en draagt stoere SUV-elementen. Het interieur is eenvoudig vormgegeven, maar ergonomisch doordacht. De kofferinhoud zou met 44% toegenomen zijn, dus reken op een dikke 1.000 liter aan bagageruimte. Wie echt voor ruimte gaat, moet de nieuwe Ford Transit E-Courier hebben.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!