Gordon Murray sloeg de autowereld met verstomming met de Brabham BT46, een F1-wagen met een gigantische ventilator op de achterzijde die de bolide tegen de grond zoog. Die BT46 won de eerste en enige wedstrijd waaraan hij deelnam, Niki Lauda reed de "fan car" van Murray naar de eerste plaats in de Grote Prijs van Zweden (in 1978, op het circuit van Anderstorp). Daarna werd hij illegaal verklaard en uit de Formule 1 verbannen.
Ook op de openbare weg wist de Zuid-Afrikaanse ingenieur de autowereld te verbazen. Hij is ook de hoofdontwerper van de uit 1992 stammende McLaren F1, de supersportwagen die zelfs de Bugatti EB110, de Ferrari F40 en de Porsche 959 hulpeloos naar adem deed happen. Nu wil hij hetzelfde doen met de T.50, de nieuwe hypercar van Gordon Murray Automotive. Door het beste van de Brahbam BT46 te combineren met het beste van de McLaren F1. Inclusief 2+1-configuratie met centrale zitpositie voor de bestuurder.
Fan car
Zoals het bovenstaande beeld van de T50 toont, zal ook de hypercar van Gordon Murray Automotive gebruik maken van een elektrisch aangedreven ventilator met een doorsnede van 40 centimeter. Die installatie zuigt de lucht vanonder de wagenvloer weg, zodat de T50 tegen het asfalt gezogen wordt. Het resultaat: gigantische hoeveelheden grondeffect, goed voor waanzinnig hoge bochtensnelheden. Murray voorziet zes verschillende aeromodi, gaande van de High Downforce-setting tot de Streamline-stand met "virtuele longtail".
Voor de ontwikkeling van die actieve aerodynamica met grondeffect werkt Gordon Murray samen met Racing Point. Het Formule 1-team stelt niet alleen zijn faciliteiten, maar ook zijn knowhow ter beschikking bij de ontwikkeling van de GMA T50.
Light is right
Gordon Murray wil geen hybride hypercar, simpelweg omdat de batterijen veel te veel gewicht toevoegen. De T50 zou niet meer dan 980 kilogram mogen wegen, waardoor de nood aan enorme hoeveelheden vermogen gesmoord wordt. Centraal achterin ligt een atmosferische V12, een door Cosworth ontwikkeld 4 liter-blok dat zowat 700 pk ontwikkelt en dat tot 12.400 toeren per minuur draait. De V12-krachtbron krijgt een 48-volthuishouding mee, vooral bedoeld om de elektrische ventilator van voldoende stroom te voorzien.
GMA plant een oplage van 125 exemplaren, waarvan 100 handgeschakelde straatversies en 25 via peddels van versnelling wisselende circuitvarianten. Het prijskaartje? 2,3 miljoen Britse pond, zo'n 2,75 miljoen euro. De wagens zullen gebouwd worden in een nieuwe fabriek in Dunsfold, waar de preproductie eind 2020/begin 2021 zou starten. De eerste leveringen staan gepland voor begin 2022. Laat maar komen!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!