Bij de lancering van zijn nieuwe CR-V kondigde Honda aan dat er in 2019 een hybride versie zou komen. Dit is hem dan, met een elektromotor van 184 pk, een atmosferische tweeliter met Atkinsoncyclus van 145 pk, een lithium-ionbatterij en een elektrisch aangedreven generator. Deze i-MMD-aandrijflijn onderscheidt zich op meerdere manieren, te beginnen bij haar overbrenging met één enkele verhouding. Maar ze is vooral ontwikkeld om zoveel mogelijk gebruik te maken van de elektromotoren voor de aandrijving van de auto.
Een vleugje Volt
Bij lage snelheden rijdt de SUV elektrisch dankzij de energie die hij in zijn batterij heeft opgeslagen. Dat houdt hij maximum 2 kilometer lang vol. Wanneer de snelheid stijgt of de batterij leeg raakt, wordt de verbrandingsmotor ingeschakeld. Die wordt echter niet noodzakelijk aan de wielen aangekoppeld, want hij zal stroom “maken” via de generator, die wordt aangedreven door een kleine elektromotor, voor de elektromotor die de wielen aandrijft, zoals de Chevrolet Volt van weleer. Dat helpt om het verbruik te drukken. Bij hoge snelheden of wanneer het motorrendement optimaal is, zal de CR-V Hybrid rechtstreeks door zijn viercilinder worden voortbewogen. Honda schat dat de auto bij 100 km/u ongeveer één derde van de tijd zuiver elektrisch rijdt.
2 of 4 aangedreven wielen
Honda biedt twee versies aan van zijn hybride CR-V: met twee- of met vierwielaandrijving. De voorwieltrekker snelt van 0 naar 100 km/u in 8,8 seconden, de AWD heeft daar 9,2 tellen voor nodig. Ze halen allebei een topsnelheid van 180 km/u. De constructeur kondigt een normverbruik aan van 5,3 l/100 km of 120 g CO2/km op de gecorreleerde NEDC-cyclus voor de voorwieltrekker en 5,5 l/100 km of 123 g/km voor de vierwielaandrijver. Het zou ook kunnen dat er op termijn een plug-in hybride afgeleide volgt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!