Op het autosalon van Parijs stelt Hyundai de i30 N Fastback voor, aangedreven door een 2.0 T-GDi met een vermogen van 250 pk. De versie met Performance Package levert 275 pk en combineert een actief sperdifferentieel tussen de aangedreven voorwielen en een knetterende uitlaatlijn met een verstevigd koetswerk en bredere banden. De Belgische invoerder zal enkel die krachtigere Fastback aanbieden. Schakelen doe je via een manuele zesversnellingsbak met rev-matching, een functie die automatisch tussengas geeft. Hyundai rust deze N-variant ook uit met overboostfunctie, die het maximale koppel tijdelijk van 353 naar 378 Nm duwt, en met een elektronische lanceerhulp, die een sprint van 0 naar 100 km/u in zowat 6 seconden mogelijk maakt.
Nürburgring
Het slank gelijnde vijfdeurskoetswerk van de Fastback ligt wat lager tegen het asfalt en krijgt een aerodynamisch verantwoorde bodykit gepast, met een splitter onder de voor- en een diffusor onder de achterbumper. Naast de nodige N-badges noteren we ook met rode remklauwen gevulde sportvelgen, twee langs de weerkanten van de achterzijde gepositioneerde einddempers en een spoilerlipje op de achterklep. Let ook op het driehoekige mistlicht onderaan. De Fastback zal iets duurder zijn dan de vijfdeursversie van de Hyundai i30 N met Performance Package, die een prijskaartje van 35.249 euro aan de binnenspiegel heeft hangen.
De finale afstelling van de i30 Fastback N gebeurde grotendeels op de Nordschleife van de legendarische Nürburgring. Toch verwijst die N naar Namyang, de thuishaven van het wereldwijde ontwikkelingscentrum van Hyundai.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!