Nu diesel steeds meer uit de gratie valt, is de kans groot dat benzinemotoren zich in de komende jaren weer sterker gaan ontwikkelen. Dat is goed nieuws voor Jaguar, dat vandaag een volledig nieuwe 2.0-benzineviercilinder lanceert met 300 pk. Die maakt misschien een kans om dikke diesels te verdringen met onze Vlaamse fiscaliteit.
Ingenium
Daarmee breidt de Ingenium-motorenfamilie dus na slechts een paar maand uit. De tweeliter van 300 pk neemt plaats onder de motorkap van de XE, XF en F-Pace. Zou deze viercilinder, die ook verkrijgbaar is met 200 en 250 pk, op een dag het einde betekenen van de 3.0-V6, die in zijn basisversie ‘slechts’ 40 pk meer (340 pk) ontwikkelt? Na de V8 zou daarmee ook de V6 geleidelijk kunnen verdwijnen, iets waar we niet voor staan te springen. Het karakter van deze nobele motoren is namelijk onnavolgbaar.
400 Nm
Dankzij drukvoeding loopt het koppel op tot 400 Nm. De viercilinder wordt standaard gekoppeld aan een ZF-automaat en permanente vierwielaandrijving. De XE zou met deze motor van 0 naar 100 km/h optrekken in 5,5 seconden. Over een paar weken staat hij bij de dealers.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!