Kia heeft al een gamma van hybride modellen (Optima, Niro), dat in oktober wordt uitgebreid met de Sportage. Het gaat echter om een milde hybridisering die een zetje geeft bij het optrekken. De alternator-starter wordt gekoppeld aan een dieselmotor. Deze EcoDynamics+ gebruikt een lithium-ionbatterij van 0,46 kWh onder een spanning van 48 V. Het systeem heeft twee functies, die worden beheerd door een rekeneenheid. Wanneer het ondersteuning moet bieden bij het optrekken, geeft het een boost van 10 kW (14 pk) aan de diesel via een tandriem die met de krukas is verbonden. Bij vertragingen, afdalingen of remmen wordt de bewegingsenergie gerecupereerd om de batterij te herladen. Daardoor kan de auto ook vroeger zijn motor uitschakelen bij het uitrollen, wat Kia “Moving Stop & Start” (MHSG) noemt.
Ook voor de Ceed
Kia meldt dat deze EcoDynamics+-motor (die ook nog is uitgerust met een SCR-katalysator) het verbruik op de WLTP-cyclus met 4 procent drukt (7 procent op de geëxtrapoleerde NEDC). De komst van de mild hybride Sportage past in elk geval binnen de strategie van Kia om zoveel mogelijk elektrisch te gaan tegen 2025. Na de dieselversie krijgt de SUV ook een benzinemotor met dezelfde technologie. En andere modellen zullen volgen, zoals de nieuwe Ceed. Meer in het algemeen wil Kia tegen 2025 zo’n 16 geëlektrificeerde modellen lanceren: 5 nieuwe hybrides, 5 plug-in hybrides, 5 elektrische auto’s met batterij en in 2020 een nieuw elektrisch model met brandstofcel.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!