We konden het eerder al melden: Lexus staat in Genève met de hybride versie van zijn vaandeldrager LS. Vandaag leren we al zijn technische details kennen. De aandrijfgroep is bij de coupé LC 500h geleend en ontwikkelt ook hier 354 pk. Hij neemt daar bovendien de originele Multi Stage-versnellingsbak van over, die het koffiemoleneffect van zijn CVT moet uitvlakken. In tegenstelling tot de LS 600h die vervangt, krijgt de nieuwe LS 500h een lithium-ionbatterij. Die is 20 procent lichter en compacter dan de nikkel-metaalhydride unit van zijn voorganger. Desondanks kan hij nog niet aan de stekker worden bijgeladen om de gehomologeerde CO2-uitstoot (kunstmatig) te drukken. In tegenstelling tot de LS 500 met verbrandingsmotor, die er enkel met vierwielaandrijving is, kan de klant hier kiezen tussen aandrijving op de achterwielen of op de vier wielen.
5,23 meter
De LS 500h wordt daarentegen wel enkel met lange wielbasis aangeboden, in tegenstelling tot de oude LS 600h, die je ook als ‘korte’ versie kon bestellen. Voor meer comfort voor de passagiers op de achterbank rekt de limousine zijn koetswerk uit tot een lengte van 5,23 meter, wat nog 2 centimeter meer is dan de vorige lange LS. Achterin vinden we alle luxe en verfijning die we mogen verwachten van een limousine met deze standing. Lexus legt vooral de nadruk op het werkingscomfort (standaard luchtveren) en de geluiddemping (met onder meer een actieve lawaaionderdrukking). De grote Japanse limousine wijdt verder een “intuïtieve voetgangerdetectie met uitwijkfunctie” in en is uitgerust met een indrukwekkend arsenaal van 14 airbags.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!