Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Elektrische Mercedes EQS introduceert holistisch laadconcept

Geschreven door Frédéric Kevers op 23-03-2021

In aanloop naar de onthulling van de elektrische Mercedes EQS doet Stuttgart een innovatief oplaadconcept uit de doeken, dat goed zou zijn voor zowel de gebruikers als voor het milieu.

In tegenstelling tot de andere EQ-modellen maakt de nieuwe Mercedes EQS gebruik van een specifiek platform, dus niet van de architectuur waarop de nieuwe S-Klasse staat. Die keuze biedt de ingenieurs extra mogelijkheden om innovatieve technologie te integreren. Dan hebben we het niet alleen over de plaatsing van de batterijen zelf, maar ook over het als holistisch omschreven laadconcept dat de EQS introduceert. 

Plug & Charge

Zoals Plug & Charge, een oplossing die het opladen aanzienlijk moet vereenvoudigen. Het laden begint zodra de laadkabel is aangesloten; er is geen verdere authenticatie van de klant vereist. De auto en het laadstation communiceren rechtstreeks via de laadkabel. Net als voorheen blijven Mercedes me Charge-klanten profiteren van de geïntegreerde betalingsfunctie met automatische betaling. De klant kiest slechts één keer de gewenste betaalmethode. Elk laadproces wordt dan automatisch betaald – ook in het buitenland. De individuele laadprocessen worden overzichtelijk op een maandfactuur vermeld. Deze handige authenticatiemethode is in eerste instantie beschikbaar bij de IONITY-snellaadstations.

Green Charging

Elektriciteit uit hernieuwbare bronnen, groene stroom speelt een belangrijke rol in de levenscyclus van een elektrische auto om CO2-uitstoot te vermijden. Met de huidige EU-energiemix wordt circa 50 procent van de CO2-voetafdruk van een elektrische auto op batterijen gecreëerd tijdens de gebruiksfase en dus door de laadprocessen die CO2 genereren. Daarom maakt Mercedes-Benz groen laden mogelijk bij alle, meer dan 200.000, openbare laadstations in het Mercedes me Charge-netwerk in Europa. Dit geldt voor klanten van alle elektrische en alle plug-inhybride Mercedes-modellen. 

Bidirectioneel laden

De EQS maakt in Japan ook bidirectioneel laden mogelijk, dat wil zeggen laden in beide richtingen. De lokale CHAdeMO-laadstandaard (CHArge de MOve) ondersteunt daar bidirectioneel laden, wat een vereiste is voor toepassingen als V2G (Vehicle-to-Grid, van auto naar netwerk) en V2H (Vehicle-to-Home, van auto naar huis). Zo kan de EQS bijvoorbeeld worden gebruikt als een powerbank voor energie uit het fotovoltaïsche systeem thuis of het huishouden van energie voorzien in geval van een storing in het openbare netwerk. Toch als het toegelaten is.

 

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten